SZTUKA DAWNA
Sztuka dawna w ofercie galerii.
Tytuł: | Wesele krakowskie |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 55,5 x 79 cm 71,5 x 95 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A. Setkowicz" Lokalnie widoczne drobne ubytki malatury (l.d.). |
![]() |
Tytuł: | Pejzaż z zabudową |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 73 cm 72,5 x 85,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Rzepiński" |
![]() |
Tytuł: | Żyd przy lekturze |
Technika: | olej, płótno dublowane |
Wymiary: | 26 x 35,5 cm 38 x 45 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d. |
![]() |
Tytuł: | Przed domostwem |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 22,5 x 29,7 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A. Setkowicz" |
![]() |
Tytuł: | Konie na postoju |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 70 cm 65 x 85,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "RBreitenwald" |
![]() |
Tytuł: | Portret kobiety |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 23 x 17,5 cm 34,5 x 29 cm (z oprawą) |
![]() |
Tytuł: | Ułan (1920) |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 38 x 30 cm (wymiary płótna) 36,5 x 27 cm (w świetle passe-partout) 58 x 47 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany śr.d.: "Madzi | Tato | 1920" |
![]() |
Tytuł: | Powitanie - sarmata z koniem (1889) |
Technika: | akwarela, papier |
Wymiary: | 18,8 x 14,5 cm (w świetle passe-partout) 57 x 54 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "JK | 1889" Do obrazu dołączona opinia wydana w 1942 roku przez Tadeusza Dobrowolskiego. Fragment opinii Tadeusza Dobrowolskiego: "Akwarela ta przedstawia szlachcica z podgoloną czupryną, trzymającego za uzdę konia i zdejmującego z głowy rogatywkę. Ponieważ poza nim widać drewniane wrota, wolno się domyślić, że szlachcic ów przybył do jakiegoś dworu i wita jego mieszkańców. [...] Swojski temat związany z polską tradycją rycerską jest bowiem typowy dla twórczości J. Kossaka. Na tego samego malarza jako autora malowidła, wskazuje jeszcze ostrożna technika akwarelowa, delikatny światłocień, pewna skłonność do linearnego konturowania formy, ilustratorski charakter całości, wreszcie atmosfera uczuciowa akwareli." |
![]() |
Tytuł: | Widzenie św. Huberta (1940) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 101,5 x 72 cm 109 x 80 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Jerzy Kossak | 1940" Opisany na odwrocie: "Poświadczam autentyczność | Jerzy Kossak | Kraków 27/X.40." OPIS PRACY: W sztuce Jerzego Kossaka powracał wielokrotnie temat wizji św. Huberta z Liège. Ukazana scena jest inspirowana średniowieczną legendą głoszącą, że pochodzącemu z królewskiego rodu, korzystającemu z uciech życia Hubertowi, który wybrał się w dzień Wielkiego Piątku na samotne polowanie, ukazał się biały jeleń ze znakiem krzyża migocącym pośród poroża. Wydarzenie to miało przyczynić się do nawrócenia mężczyzny na wiarę chrześcijańską. Jerzy Kossak z dużą precyzją oddał detale przedstawionego świata. W pracy jest wyczuwalna również atmosfera niezwykłości, na którą wpływa rozświetlony nimb nad głową św. Huberta oraz krzyż ponad łbem zwierzęcia, a także idylliczność leśnej natury otaczającej opisywane przedstawienie hagiograficzne. Warte uwagi jest samo ujęcie kompozycyjne sceny – jak wspomniano, Jerzy Kossak niejednokrotnie podejmował w swojej sztuce motyw wizji św. Huberta, zwykle jednak przedstawiał tę legendę w sposób horyzontalny, z figurą mężczyzny dosiadającego konia. Tutaj wertykalne ujęcie jest wyjątkowe, dużo bardziej oryginalne, imponujące harmonią układu, dopracowaniem szczegółu, a także formatem. |
![]() |
Tytuł: | Ruiny twierdzy w Bałakławie |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 14 x 17 cm 19,5 x 32,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "I. Trusz" OPIS PRACY: Iwan Trusz jest uznawany za jednego z najwybitniejszych ukraińskich artystów impresjonistycznych. Artysta malował przede wszystkim pejzaże, wśród których wiele miejsca zajmują krymskie krajobrazy. Jego obrazy cechuje bogata faktura i nastrojowa kolorystyka. Oferowana praca przedstawia tytułowe ruiny twierdzy w Bałakławie na Krymie. Majestatyczna sylwetka fortu od wieków zwracała uwagę wielu artystów i poetów, m.in. Adam Mickiewicz poświęcił tej budowli jeden ze swoich Sonetów krymskich, który zaczyna się od słów: "Te zamki, połamane w zwaliska bez ładu, | Zdobiły cię i strzegły, o niewdzięczny Krymie!". Na uwagę zasługuje również starożytna metryka tego miejsca - przypuszcza się, że wzmianki o tym miejscu znajdują się nawet w Odysei Homera. Obraz prezentuje wysoką klasę artystyczną, a dzięki swojej malarskości, impresjonistycznej formie, a także znakomitym wyczuciu kolorystycznym i światłocieniowym posiada duże walory dekoracyjne. |
![]() |
Tytuł: | Autoportret z rycerzem |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 61,5 x 47,5 cm 80 x 66 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.g.: "Ludwik Stasiak" Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej oraz lokalne spękania malatury. |
![]() |
Tytuł: | Martwa natura z różami |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 45 x 63 cm 59 x 77 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "AKarpiński" OPIS PRACY: Malowane przez Alfonsa Karpińskiego martwe natury cieszyły się dużym uznaniem już za życia artysty i nadal są obiektami poszukiwanymi przez kolekcjonerów. Oferowany obraz zawiera w sobie wiele charakterystycznych cech malarstwa Alfonsa Karpińskiego. Artysta wielokrotnie wykorzystywał motyw imponującego bukietu kwiatów umieszczonego w jasnym porcelanowym wazonie. Realizmu pracom malarza dodają pojedyncze, opadłe na stół płatki kwiatów. Ukazanie w tle fragmentów obrazów w złotych ramach również wielokrotnie powracało w tłach jego prac i stanowiło wysmakowane rozświetlenie kompozycji – błysk ram korespondował bowiem zazwyczaj z jakimś złotym przedmiotem usytuowanym obok wspomnianego już bukietu. Realistyczna na swój sposób konwencja przedstawienia w twórczości Alfonsa Karpińskiego łączy w sobie malarskie kształtowanie form, płynny kontur, pastelową, opartą jednak przy tym na kontrastach gamę barwną i interesujące zabiegi światłocieniowe. |
![]() |
Tytuł: | Ołtarz św. Stanisława w katedrze na Wawelu |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 29 x 20 cm 27,5 x 20 cm (w świetle passe-partout) 43 x 33,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "W Błocki" Na odwrocie metka z odręcznym opisem. |
![]() |
Tytuł: | U studni |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 69 cm 63,5 x 83 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "RBreitenwald" |
![]() |
Tytuł: | Przy ognisku |
Technika: | olej, płótno (luzem na tekturze) |
Wymiary: | 35 x 50 cm (w świetle passe-partout) 50,5 x 65,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A. Setkowicz" |
Cena: | 7000 zł |
![]() |
Tytuł: | Przed kościołem |
Technika: | gwasz, akwarela, ołówek, papier |
Wymiary: | 35 x 60 cm 38 x 63,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "J. Brach." |
![]() |
Tytuł: | Chrystus Frasobliwy i upadek Pana Jezusa |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 40 x 60,8 cm 46,5 x 67,3 cm (z oprawą) |
![]() |
Tytuł: | Dziedziniec arkadowy na Wawelu (1929) |
Technika: | akwarela, gwasz, ołówek, karton naklejony na tekturę |
Wymiary: | 47 x 32,5 cm 55,5 x 40 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "St. Fabijański | 1929" |
![]() |
Tytuł: | Nokturn - kościół św. Wojciecha w Krakowie |
Technika: | gwasz, akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 34,5 x 25 cm 49 x 39 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "St. Fabijański" Na odwrocie fragment pieczęci krakowskiego magazynu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz. |
Cena: | 2200 zł |
![]() |
Tytuł: | Plac Zamkowy w Warszawie |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 32,3 x 38,5 cm 40 x 46 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "FRANCISZEK SUNDERLAND" |
![]() |
Tytuł: | Sanna |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 43,5 x 67,7 cm 57,5 x 81,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A. Setkowicz" Lokalnie widoczne ubytki warstwy malarskiej (większe ubytki malatury w środkowej i prawej górnej części obrazu). |
![]() |
Tytuł: | Brama Floriańska w Krakowie |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 18 x 16 cm (w świetle passe-partout) 41,5 x 38,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "AGramatyka" |
Cena: | 7200 zł |
![]() |
Tytuł: | Portret mężczyzny z biżuteryjną szpilą (1829) |
Technika: | olej, płótno dublowane |
Wymiary: | 64 x 49,5 cm 79 x 64,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Jabłoński pinxit | 1829." Obraz po konserwacji. OPIS PRACY: Marcin Jabłoński był znanym i cenionym lwowskim portrecistą, który tworzył obrazy w stylu biedermeier. Pierwsze lekcje malarstwa pobierał w pracowni nieznanego lwowskiego artysty cechowego, aby następnie szkolić swój warsztat artystyczny w Krakowie, Warszawie i Wiedniu. Obrazy Marcina Jabłońskiego wychodziły naprzeciw oczekiwaniom mieszczańskiego odbiorcy, wyróżniając się trafnością w oddaniu podobieństwa i dbałością o detale. W prezentowanej pracy artysta zastosował konwencjonalną kompozycję portretową, w której postać ukazana jest od pasa w górę, na neutralnym, ciemnym tle. Ukazany mężczyzna ma na sobie elegancki strój zgodny z panującą w latach 20. XIX wieku modą – ubrany jest w ciemny, dwurzędowy frak i koszulę z wysokim, sztywnym kołnierzykiem. Na piersi ma wpiętą subtelną, biżuteryjną złotą szpilę, podkreślającą rangę i zamożność sportretowanej osoby. Obraz Marcina Jabłońskiego stanowi znakomity przykład klasyki mieszczańskiego portretu z okresu pierwszej połowy XIX stulecia. |
![]() |
Tytuł: | Kaplica Ogrojcowa przy kościele św. Barbary w Krakowie (1922) |
Technika: | akwarela, gwasz, karton naklejony na tekturę |
Wymiary: | 44,5 x 30,5 cm (w świetle oprawy) 52,5 x 42 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "St. Fabijański 1922." |
Cena: | 2400 zł |
![]() |
Tytuł: | Pejzaż nizinny z rzeką (1922) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 55 x 81 cm 75 x 100 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "R. Bratkowski 22." Lokalnie widoczne spękania i przetarcia warstwy malarskiej. |
Cena: | 4500 zł |
![]() |
Tytuł: | Spienione fale na skałach |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 50 x 70 cm 71,5 x 91 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "R. Bratkowski" |
Cena: | 6000 zł |
![]() |
Tytuł: | Mewy nad wzburzonym morzem |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 59 x 80 cm 78 x 97 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "R. Bratkowski"
OPIS PRACY: W malarstwie Romana Bratkowskiego wielokrotnie powracał motyw wzburzonego morza, nierzadko, tak jak w prezentowanym przykładzie, ożywiony sylwetkami wznoszących się mew. Artysta w obrazach o tematyce marynistycznej wykorzystywał interesujące zabiegi kompozycyjne i luministyczne, które nadają jego pracom niepowtarzalny charakter. Na oferowanym obrazie widoczny jest morski pejzaż. Białe, spienione fale niespokojnego morza w majestatyczny sposób rozbijają się o skaliste wybrzeże. Kolorystycznie odcinają się one zarówno od ciemnobrązowych skał, jak i zieleni morskiej toni. Przedstawienie jest niezwykle dynamiczne, na co wpływają diagonalne linie ukazanych w ruchu morskich fale i przecinających powietrze lecących mew. Spokojem zachwyca natomiast w kontraście ciemne stosunkowo niebo, po którym z lekka tylko przesuwają się chmury. |
Cena: | 6900 zł |
![]() |
Tytuł: | Ołtarz Ukrzyżowanego (1907) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 17 x 10 cm (w świetle passe-partout) 41 x 32 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "Teod Grott | [nieczytelne]07" Opisany na odwrocie: "Szkic do obrazu w bocznej | kaplicy Chrystusa Ukrzyżowanego | na Jasnej Górze w Częstochowie | Teodor Grott | 1907." |
Cena: | 3000 zł |
![]() |
Tytuł: | Odpoczynek |
Technika: | akwarela, gwasz, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 20,5 x 32 cm (w świetle passe-partout) 42 x 53 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "W. Wodzinowski" |
Cena: | 2400 zł |
![]() |
Tytuł: | Pejzaż z rozlewiskiem |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 64 x 76 cm 84,5 x 96,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "F. PIEKARSKI [nieczytelne]" |
Cena: | 4800 zł |
![]() |