FAŁAT Julian

FAŁAT Julian BIO

Tytuł:

Portret Jabłonowskiego

Technika:akwarela, ołówek, karton
Wymiary:24 x 19,5 cm (w świetle)
36,4 x 32 cm (z oprawą)
Uwagi:
sygnowany l.d.: „ J Fałat”
opis na odwrocie: „Portret Jabłonowskiego | … J. N… | 1939 r”

opis pracy:
Praca Juliana Fałata przedstawia popiersie eleganckiego mężczyzny w dojrzałym wieku. Twarz sportretowanego jest poważna, jego głęboko osadzone oczy ze skupieniem wpatrzone są przed siebie. Artysta przedstawił modela na neutralnym, burgundowym tle. Praca charakteryzuje się doskonałym warsztatem, płynnie walorowane plamy barwne świadczą o mistrzowskim opanowaniu techniki akwareli przez malarza. „Portret Jabłonowskiego” wpisuje się w zespół pełnych powagi i dumy akwarelowych wizerunków męskich malowanych przez Juliana Fałata.
niedostepny

Julian Fałat urodził się 30 lipca w 1853 roku w Tuligłowach, zmarł w 1929 r. w Bystrej. W latach 1869-187 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Władysława Łuszczkiewicza i Leona Dembowskiego. W latach 1877-1880, naukę kontynuował w Akademii Sztuk w Monachium u Alexandra Strähubera i Johana Leonhardta Raaba. W 1885 roku odbył podróż morską dookoła świata. W latach 1886-95 pracował jako malarz nadworny Wilhelma II. Współpracował z Wojciechem Kossakiem przy panoramie "Berezyna". Od 1985 roku pełnił funkcje dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, którą zreformował. Do 1910 roku był rektorem Akademii. Kiedy artysta przeszedł na emeryturę zamieszkał w Bystrej. Artysta współpracował z warszawskimi tygodnikami "Tygodnik Ilustrowany", "Kłosy", "Biesiada", "Tygodnik Powszechny" jako ilustrator. W tych pracach pojawiały się sceny życia codziennego warszawiaków. Karykatury artysty, były publikowane w satyrycznym piśmie "Liberum Veto". Malarz specjalizował się w technice akwareli. Głównym tematem w malarstwie artysty były pejzaże oraz sceny myśliwskie w Nieświeżu. Tematy przedstawiane były w wielu wariantach. Warto zauważyć, że jedenaście prac przedstawiające słynne polowanie z udziałem Wilhelma II (1886) zostało reprodukowanych w albumie "Souvenir de chasse a l"ours donne a Nieśwież...". Począwszy od 1890 roku w malarstwie artysty, realizm ustępuje na rzecz impresjonizmu. Czerń zanika, na rzecz fioletów i błękitów. W akwarelach szczególnie można odczuć silne efekty światłocieniowe. Pejzaże Polesia stanowiły punkt wyjścia do uchwycenia światła i kolorów śniegu. Artysta był również portrecistą. Malowane w technice akwareli prace, charakteryzują się niezwykłą lekkością i szkicowością ("Portret Gabrieli Zapolskiej").

 

TEKSTY NA TEMAT TWÓRCZOŚCI ARTYSTY

„Po wyjeździe z Krakowa w roku 1872 Fałat pracował jako rysownik, między innymi w Czerpowodach koło Humania przy badaniach archeologicznych prowadzonych przez Stanisława Krzyżanowskiego, później zaś w Odessie w biurze architektonicznym Feliksa Gąsiorowskiego.”

„Drogę z Singapuru, na wschód do Japonii i dalej dookoła świata odbył Fałat jako jeden z pierwszych artystów europejskich. Wcześniej tą samą trasą podróżował niemiecki malarz-podróżnik, gdańszczanin Eduard Hildebrandt (1817-1868) przywożąc z tej wycieczki około trzystu akwarel romantyczno nastrojowych, które niegdyś były bardzo popularne. Znał je także Fałat. Hildebrandt wyjechał do Japonii w roku 1865, a więc dwadzieścia lat wcześniej niż polski artysta. […] Twórczość Fałata stanowi w Polsce najwcześniejszy i stosunkowo głęboko przemyślany przykład recepcji sztuki japońskiej.”

- Jerzy Malinowski, „Julian Fałat”, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1985, s. 8, 23.

 

Poszukujemy prac artysty

 

NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY

niedostępne


Jeżeli chcą Państwo sprzedać prace tego artysty prosimy o kontakt

x
«
»