DROHOMIRECKI Mariusz
Tytuł: | Kazimierz - Plac Nowy |
Technika: | inkografia, papier, edycja 6/50 sygnowana p.d.: "Drohomirecki" |
Wymiary: | 23 x 28 cm (wymiary pracy) 42 x 39 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Technika inkografii Praca należy do limitowanej edycji sygnowanej ręcznie przez autora. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność. |
Cena: | 790 zł |
MARIUSZ DROHOMIRECKI - NOTA BIOGRAFICZNA
Mariusz Drohomirecki urodził się w 1958 roku. Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Jana Szancenbacha w 1995 roku.
Mariusz Drohomirecki nieustannie szuka inspiracji w plenerze. Odnajduje ją w roztoczańskim krajobrazie, widokach krakowskich ulic widzianych z dachów kamienic, w pełnych słońca włoskich oraz greckich miasteczkach. Podobnie jak koloryści, malarz wywyższył kolor ponad rysunek. Pośpiesznie zanotowane w⠀plenerze obrazy artysta kończy w pracowni. Tam powstają powoli, warstwa po warstwie, tworząc mięsistą materię. Analiza refleksów światła przywołują ducha artystów szkoły z Barbizon (Camille Corot).
WYBRANE WYSTAWY:
2013 - Trzy plenery, Galeria Sztuki ATTIS, Kraków
2004 - Prudnik, Muzeum Ziemi Prudnickiej
2002 - Kraków, Galeria Piano Nobile
2000 - Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom
1999 - Galeria Malarstwa Zamek (wspólnie z Mariuszem Dudkiem), Moszna
1995 - Grotta Nobile, Kraków.
ARTYKUŁY NA TEMAT ARTYSTY
"MARIUSZ DROHOMIRECKI jest jedynym malarzem, który zna wszystkie dachy Krakowa. Zakochany w pejzażu od wielu lat uporczywie maluje krajobraz dążąc do sugestywnego oddania rzeczywistości poprzez barwę i światło. Często można go spotkać idącego "na motyw" objuczonego warsztatem, czyli z płótnem i słynną sztalugą zwaną "Łunochodem". Czy to zima, czy lato, wiatr i deszcz uparcie maluje w plenerze widząc w tym sens nie tylko oddania charakteru tego na co patrzy, ale przede wszystkim znalezienia malarskiej formy, która zbuduje obraz.
Drohomirecki ukończył pracownię prof. Jana Szancenbacha w krakowskiej ASP i stamtąd wyniósł szacunek dla światła, nie rezygnując jednak z wnikliwej obserwacji natury. Artysta nie zadowolił się jedynie smakowitym zestawem barw, ale swoje obrazy konstruował budując przestrzeń poprzez widzenie walorowe, pochodzące jakby z warsztatu malarza realisty. Jednak realizm Drohomireckiego to punkt wyjścia do budowania i konstruowania. Ta cecha odnosi się również do metody malarskiej - obrazy te w procesie twórczym zmieniają się, nawarstwiają po to, żeby jak najbardziej przybliżyć się z jednej stronu do motywu, a z drugiej, żeby znaleźć najwłaściwszy ekwiwalent malarski."
[Grzegorz Bednarski, Kraków lipiec 2004, Katalog Mariusz Drohomirecki]
NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY