HOFMAN Wlastimil
Tytuł: | Pejzaż zimowy (1968) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 60,5 x 40,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.g.: "Wlastimil | Hofman | 1968" |
Cena: | 5300 zł |
Tytuł: | Studnia na podwórzu |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 31 x 30 cm 38 x 37 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany śr.d. monogramem "WH" |
Cena: | 3800 zł |
Tytuł: | Chrystus Frasobliwy i upadek Pana Jezusa |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 40 x 60,8 cm 46,5 x 67,3 cm (z oprawą) |
Cena: | 6000 zł |
Tytuł: | Akt grecki (pod okiem Jeana-Léona Gérôme'a) (XIX/XX w.) |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 58,5 x 28,3 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d. monogramem "WH" Opisany na odwrocie: "L'école de beaux arts | á Paris | chez Lêon Gerome | WH" |
Cena: | 2000 zł |
Tytuł: | Raj utracony | Szkic kobiety (praca dwustronna) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 68,5 x 48,8 cm 88,5 x 69 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.g.: "Wl Hofman" Opisany na odwrocie: "raj utracony" OPIS PRACY: W obrazach Wlastimila Hofmana często powracającym tematem była zaduma nad przemijaniem. W prezentowanej pracy artysta zastosował charakterystyczną dla siebie kompozycję, w której na pierwszym planie ukazał siedzącą na skale kobietę, z kolei w tle przedstawił rozległy pejzaż z symbolicznym sztafażem. W pracy "Raj utracony" można dostrzec wymowę wanitatywną, na którą wskazuje postać z kosą, będąca prawdopodobnie personifikacją Thanatos. Melancholijny nastrój jest spotęgowany przez sam autorski tytuł, sugerujący poniekąd interpretację dzieła, ale także postać zamyślonej kobiety, jak gdyby nieświadomej sceny rozgrywającej się za jej plecami. |
Cena: | 15000 zł |
Tytuł: | W zagrodzie (1955) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 68 x 87 cm 94,5 x 75,8 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wlastimil | Hofman" Datowany p.d.: "1955" PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
Cena: | 36300 zł |
Tytuł: | Ksiądz proboszcz Marjano na Górze Błogosławieństw (1943) |
Technika: | tusz, papier |
Wymiary: | 8,6 x 16,7 cm |
Uwagi: | Sygnowany monogramem i opisany p.d.: "4/IV 43 | WH" Opisany l.d.: "Ks. Proboszcz Marjano | na górze błogosławieństwa" Opisany ołówkiem na odwrocie: "Palestyna | Jugosławianin | Ks. Proboszcz Marjano z Tyberiady | WH" |
Cena: | 1200 zł |
Tytuł: | Studia portretowe | Studium dłoni (praca dwustronna) |
Technika: | ołówek, tusz, papier |
Wymiary: | 16 x 10 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany śr.: "Wuj Michał | Wolański | WH" Sygnowany i opisany p.d.: "Mój | brat Stach | WH" Sygnowany na odwrocie: "WH" |
Cena: | 1200 zł |
Tytuł: | Aniołowie w uścisku (Ja i Pronaszko) |
Technika: | tusz, papier |
Wymiary: | 20 x 15,7 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d. monogramem "WH" Opisany ołówkiem śr.d.: "Ja | Pronaszko" Na odwrocie szkic sceny figuralnej o charakterze symbolicznym. Widoczny ubytek papieru o szerokości ok. 0,3 cm przy prawej krawędzi (p.śr.) oraz niewielki ubytek podłoża (l.śr.) o wymiarach ok. 0,2 x 0,3 cm. |
Cena: | 1300 zł |
Tytuł: | Z nogą w gipsie (tryptyk) (1955) |
Technika: | olej, panel malarski, sklejka, płyta |
Wymiary: | 30,5 x 19,5 cm (każdy) 35,3 x 64,3 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Część lewa ("Z nogą w gipsie - przy lekturze"): olej, panel malarski; sygnowany i datowany l.d.: "Wlastimil | 1955 Hofman" Część środkowa ("Z nogą w gipsie - przy robótkach"): olej, sklejka; sygnowany i datowany l.d.: "1955 | Wlastimil | Hofman", opisany na odwrocie: "Z nogą w gipsie" Część prawa ("Z nogą w gipsie - sen"): olej, płyta; sygnowany i datowany l.d.: "Wlastimil | Hofman | 1955" |
Cena: | 8800 zł |
Tytuł: | Portret doktora Jana Freundlicha (1950) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 43,5 x 37,5 cm 55,7 x 48,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.g.: "Wlastimil | Hofman | 1950" Opisany na odwrocie: "Naszemu Kochanemu | prawdziwemu i przezacnemu | Przyjacielowi Doktorowi Janowi | Freundlichowi | na pamiątkę Wlastimil i Ada | Hofmanowie | Szklarska Poręba | 1950" PROWENIENCJA: - kolekcja dra Jana Freundlicha. |
Cena: | 25000 zł |
Tytuł: | W smutku i utrapieniu (1968) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 64,5 x 54,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wlastimil | 1968 Hofman" Opisany na odwrocie: "W smutku i utrapieniu" PROWENIENCJA: - kolekcja Wacława Jędrzejczaka, - dar od artysty. |
Cena: | 13750 zł |
Tytuł: | Pochód malarzy |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 10,9 x 17,6 cm |
Uwagi: | Opisany śr.d.: "Matejko, Jacek Malczewski, Ego"
OPIS PRACY: Praca ukazuje trzech malarzy - Jana Matejkę, Jacka Malczewskiego oraz samego Wlastimila Hofmana, którzy są prowadzeni przez anioła w kierunku Chrystusa. Rysunek wpisuje się w cykl prac, w których Wlastimil Hofman ukazywał siebie w towarzystwie mistrzów krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Kompozycja niesie ze sobą wiele znaczeń, wśród których można dostrzec chęć ukazania twórczości artystycznej jako powołania i daru od Boga, a także podkreślenie ważnej roli dziedzictwa i przekazywania schedy malarskiej w relacjach mistrz-uczeń. |
Cena: | 2200 zł |
Tytuł: | Grób Haliny Zajączkowskiej (1945) |
Technika: | tusz, kredka, ołówek, papier |
Wymiary: | 21,2 x 20,2 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wlastimil Hofman | 29/III WH 45" Opisany p.d.: "Grób Haliny | Zajączkowskiej | Jaffa" Opisany ołówkiem na odwrocie: "która popełniła samobójstwo powiesiwszy | się w cysternie w domu polskim | w Jaffie. | Siostra H. Zajączkowska miała podobno | stosunek z uchodźcą Krzysztowskim żonatym | i mającym podobno dzieci. Kochane nasze | Pańcie z polskiego domu tak jej dokuczały, | zarazem grożąc jej wyrzuceniem z domu | polskiego, że wreszcie nie mogąc tego wszystkiego | wytrzymać powiesiła się. | Pozowała mi do tryptyku przed samą | śmiercią. | Jaffa | WH"; "Grób polskiej Sanitariuszki Haliny | Zajączkowskiej, która popełniła | samobójstwo powiesiwszy się | w cysternie w domu polskim | w Jaffie | WH" |
Cena: | 2000 zł |
Tytuł: | Akt kobiecy w kontrapoście |
Technika: | tusz, papier |
Wymiary: | 22 x 13,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "WH" |
Cena: | 2500 zł |
Tytuł: | Kąpiel |
Technika: | ołówek, akwarela, papier |
Wymiary: | 15,5 x 17 cm |
Uwagi: | Sygnowany śr.d. monogramem "VH" oraz p.d. monogramem "WH" Na odwrocie szkice wykonane ołówkiem. |
Cena: | 2500 zł |
Tytuł: | Moulin Rouge (1925) |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 18 x 11,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany śr.d.: "WH | Paryż | Moulin Rouge | 22/I 1925" Na odwrocie dwa szkicowe zarysy twarzy wykonane ołówkiem. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Akt dziewczęcy |
Technika: | kredka, karton |
Wymiary: | 17 x 18 cm |
Uwagi: | Sygnowany ołówkiem p.d. monogramem "WH" |
Cena: | 2200 zł |
Tytuł: | Studia aktu męskiego (praca dwustronna) |
Technika: | ołówek, karton |
Wymiary: | 34,6 x 25,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "WH" Na odwrocie szkic postaci siedzącej oraz pary koni. |
Cena: | 2300 zł |
Tytuł: | Kwiaty w wazonie |
Technika: | kredka, ołówek, papier |
Wymiary: | 26 x 20,8 cm |
Uwagi: | Sygnowany monogramem i opisany p.d.: "WH Jaffa" Opisany na odwrocie: "Palestyna | WH" |
Cena: | 1800 zł |
Tytuł: | Śpiąca - portret żony artysty (1944) |
Technika: | olej, karton |
Wymiary: | 32 x 17,5 cm 43,7 x 31,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany l.g.: "Wlastimil | Hofman | Nazaret 1944"
PROWENIENCJA: - kolekcja Jana Freundlicha. |
Cena: | 12500 zł |
Tytuł: | Portret Wacława z kwiatami piwonii (1968) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 64,7 x 55 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wlastimil Hofman | 1968" PROWENIENCJA: - kolekcja Wacława Jędrzejczaka, - dar od artysty. |
Cena: | 12500 zł |
Tytuł: | Portret rudowłosej (1968) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 40 x 60 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wlastimil | Hofman | 1968" |
Cena: | 6000 zł |
Tytuł: | Głowa mężczyzny |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 15,3 x 8,3 cm |
Uwagi: | Sygnowany śr.d. monogramem "WH" Opisany obcą ręką p.d.: "VH 1914" |
Cena: | 1800 zł |
Tytuł: | Świątek (1968) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 40 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wlastimil Hofman 1968"
Obraz jest wystawiony na 42. Aukcji Dzieł Sztuki Krakowskiego Domu Aukcyjnego (10 XII 2024) [ZOBACZ KATALOG] |
Tytuł: | Warszawa |
Technika: | tusz, papier |
Wymiary: | 11,5 x 18,6 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "WH" Opisany śr.d.: "Warszawo, tę pieśń Ci pod nogi kładę | I nóg twych skrwawionych sięgam głową | J. Słowacki" Opisany na odwrocie: "Palestyna | WH" |
Cena: | 2400 zł |
Tytuł: | Kraków |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 17 x 19,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "WH" |
Cena: | 2400 zł |
Tytuł: | Katedra Notre-Dame w Paryżu |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 19 x 25 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d. monogramem "WH" |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Jesienny pejzaż z karmnikiem |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 122 x 61 cm 129 x 67,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wlastimil Hofman" Obraz składa się z dwóch osobnych płyt (74,8 x 61 cm; 47,2 x 61 cm). PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
Cena: | 20000 zł |
Tytuł: | Geniusz rozerwał kajdany/Sztuka wolna, rozkuta Polska (rysunek dwustronny) |
Technika: | kredka, papier |
Wymiary: | 33,9 x 21 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "WH" na stronie z kompozycją "Geniusz rozerwał kajdany" Opisany p.d.: "Geniusz rozerwał | kajdany" na stronie z kompozycją "Geniusz rozerwał kajdany" Sygnowany l.d. monogramem "WH" na stronie z kompozycją "Sztuka wolna, rozkuta Polska" Opisany p.d.: "Sztuka | wolna | rozkuta | Polska" oraz p.g.: "środek trypt" na stronie z kompozycją "Sztuka wolna, rozkuta Polska" PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
Cena: | 2400 zł |
Tytuł: | Śpiąca Ada |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 40 x 30,5 cm 46,8 x 37,3 cm (z oprawą) |
Uwagi: | PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
Cena: | 3800 zł |
Tytuł: | Ada w pejzażu |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 40 x 30 cm 47 x 36,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
Cena: | 5000 zł |
Tytuł: | Kwiat polny |
Technika: | kredka, ołówek, papier |
Wymiary: | 31,8 x 16,3 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d. monogramem "WH" PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
Cena: | 1550 zł |
Tytuł: | Atleta |
Technika: | ołówek, karton |
Wymiary: | 35 x 27,2 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d. monogramem "WH" PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
Cena: | 1300 zł |
Tytuł: | Katedra św. Wita w Pradze (1937) |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 8,5 x 14 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "21/XII | WH 37" Opisany śr.d.: "Z Bogiem Prago." PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
Cena: | 1500 zł |
Tytuł: | Portret mężczyzny (1954) |
Technika: | ołówek, karton |
Wymiary: | 20,3 x 14,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "19 WH 54" Sygnowany na odwrocie monogramem "WH" Na odwrocie fragment innego portretu rysowanego tuszem. W dolnej części widoczne podłużne odbarwienie podłoża. PROWENIENCJA: - kolekcja Jana Freundlicha. |
Cena: | 2400 zł |
Tytuł: | Półakt męski |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 22,3 x 14,3 cm |
Uwagi: | Sygnowany śr.d. monogramem "WH" PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
Cena: | 1300 zł |
Tytuł: | Zestaw trzech fotografii sytuacyjnych z Wlastimilem Hofmanem |
Technika: | fotografia |
Wymiary: | szczegóły w uwagach poniżej |
Uwagi: | Wlastimil i Ada Hofmanowie podczas zimowego spaceru (1963) (fotografia; 18 x 12,8 cm) Na odwrocie opisana przez artystę: "Wlastimilowie | Hofmanowie | pierwszy spacer | w zimie tego roku. | 9/II 1963 Szklarska Poręba Śl | MATEJKI 12" Portret Wlastimila i Ady Hofmanów (1957) (fotografia; 11,5 x 8,6 cm) Na odwrocie opisana przez artystę: "Życzymy Kasi | wcześniej | przyjemnych | Świąt Bożego Narodzenia | Wlastimilowie | Hofman | Szkl. Poręba - Śl | >1957" Rozmowa (Wlastimil i Ada Hofmanowie oraz Katarzyna Pasternak) (1948) (fotografia; 6,1 x 9 cm) Na odwrocie opisana przez artystę: "Naszej wiernej Kasi | Pasternak | na pamiątkę | Wlastimilowie Hofmanowie | styczeń 1948 | Szklarska Poręba" PROWENIENCJA: - kolekcja Katarzyny Pasternak. |
Tytuł: | Portret Wlastimila Hofmana w popiersiu (1952) |
Technika: | fotografia |
Wymiary: | 12,7 x 8,6 cm 21,5 x 16,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Na odwrocie opisana przez artystę: "Wlastimil Hofman | Szklarska Poręba | 1952" PROWENIENCJA: - kolekcja Katarzyny Pasternak. |
Tytuł: | Portret chłopca | Szkic portretu (rysunek dwustronny) |
Technika: | kredka, papier |
Wymiary: | 17 x 25,3 cm |
Uwagi: | PROWENIENCJA: - kolekcja Heleny Fliszewskiej. |
Cena: | 1300 zł |
Tytuł: | Szkic kobiety/Szkic postaci z ptactwem (rysunek dwustronny) |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 17,7 x 21,2 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d. monogramem "WH" na stronie ze szkicem kobiety. Opisany l.g.: "Louvre" na stronie ze szkicem postaci z ptactwem. PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
Cena: | 1300 zł |
Tytuł: | Szkice zwierząt |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 10,4 x 12,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d. monogramem "WH" PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
Cena: | 1300 zł |
Tytuł: | Ministrant (1943) |
Technika: | tusz, ołówek, papier |
Wymiary: | 14,2 x 8,3 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "19 WH 43" Opisany śr.d.: "Nazaret" Proweniencja: - kolekcja Jana Freundlicha. |
Cena: | 1300 zł |
Tytuł: | Oszczepnik |
Technika: | tusz, papier |
Wymiary: | 81 x 65,5 cm 82 x 66 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d. monogramem "WH" Praca posiada lekkie pofalowania papieru. PROWENIENCJA: - kolekcja Heleny Fliszewskiej. Praca brała udział w wystawie "Wlastimil Hofman - życie i twórczość" (9-24 II 2021) w Galerii Sztuki ATTIS. |
Cena: | 4000 zł |
Tytuł: | Przepowiednia |
Technika: | węgiel, papier |
Wymiary: | 40 x 54,8 cm |
Uwagi: | PROWENIENCJA: - kolekcja Heleny Fliszewskiej. Praca brała udział w wystawie "Wlastimil Hofman - życie i twórczość" (9-24 II 2021) w Galerii Sztuki ATTIS. |
Cena: | 3750 zł |
Tytuł: | Archanioł Michał |
Technika: | węgiel, papier |
Wymiary: | 40,9 x 34,5 cm 52 x 42,2 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | PROWENIENCJA: - kolekcja Heleny Fliszewskiej. Praca brała udział w wystawie "Wlastimil Hofman - życie i twórczość" (9-24 II 2021) w Galerii Sztuki ATTIS. |
Cena: | 3250 zł |
Tytuł: | Portret Wlastimila Hofmana (1952) |
Technika: | fotografia |
Wymiary: | 12 x 8,5 cm 27,5 x 22,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Na odwrocie opisany przez artystę: "Wlastimil Hofman | 1952 | Szklarska Poręba" Według przekazów rodziny Heleny Fliszewskiej, autorem fotografii mógł być jej mąż Edward Wlazło. PROWENIENCJA: - kolekcja Heleny Fliszewskiej. Zdjęcie brało udział w wystawie "Wlastimil Hofman - życie i twórczość" (9-24 II 2021) w Galerii Sztuki ATTIS. |
Cena: | 2300 zł |
Tytuł: | W sadzie |
Technika: | węgiel, papier |
Wymiary: | 60 x 43,4 cm 72,5 x 50,3 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany tuszem p.d. monogramem "WH" PROWENIENCJA: - kolekcja Heleny Fliszewskiej. Praca brała udział w wystawie "Wlastimil Hofman - życie i twórczość" (9-24 II 2021) w Galerii Sztuki ATTIS. |
Tytuł: | Wlastimil Hofman wraz z modelami w pracowni |
Technika: | fotografia |
Wymiary: | 11,7 x 15,9 cm 27,2 x 29,2 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Na odwrocie opisany przez artystę: "Heli | Wlastimilowie Hofmanowie". Według przekazów rodziny Heleny Fliszewskiej autorem fotografii mógł być jej mąż Edward Wlazło. PROWENIENCJA: - kolekcja Heleny Fliszewskiej. Fotografia brała udział w wystawie "Wlastimil Hofman - życie i twórczość" (9-24 II 2021) w Galerii Sztuki ATTIS. |
Cena: | 2900 zł |
WLASTIMIL HOFMAN
Wlastimil Hofman w swojej pracowni (1935)
[Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]
Rodzina Wlastimila Hofmana pochodziła ze starego rodu Dworzaków. Zmiana nazwiska z Hofmann na Hofman, nastąpiła za panowania Marii Teresy i jej odgórnego rozporządzenia nakazującego Czechom modyfikację nazwisk. Rodzice artysty - Teofila (Polka, z domu Muzyka) i Ferdynand - poznali się we Lwowie w 1871 roku. Dziesięć lat później - 27 kwietnia 1881 roku przyszedł na świat ich drugi syn Wlastimil. Początkowo Hofmanowie mieszkali w Karlinie na przedmieścach Pragi. W 1889 roku rodzina przeprowadziła się do Krakowa. Hofmanowie zamieszkali przy ul. Jasnej, później przenieśli się na ul. Zieloną. Początkowo Wlastimil Hofman uczył się u prywatnego nauczyciela, następnie przez krótki czas uczęszczał do szkoły św. Barbary i w końcu, w 1890 roku, rozpoczął naukę w gimnazjum im. Jana Sobieskiego w Krakowie. Przez cały czas młody malarz chętnie rysował i poświęcał czas nauce warsztatu artystycznego.
Wlastimil Hofman [Źródło: NAC]
W latach 1895-96, dzięki znajomości z Marianem Gorzkowskim i jego pozytywnej ocenie młodzieńczych prac artysty, Wlastimil Hofman uczęszczał jako wolny słuchacz na zajęcia wieczorowe z rysunku do pracowni Floriana Cynka. W 1896 roku malarz porzucił naukę w gimnazjum i zdał egzaminy wstępne do krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, do której został przyjęty pod warunkiem indywidualnego uzupełnienia egzaminu maturalnego. Studiował u Floriana Cynka, Jana Stanisławskiego i Leona Wyczółkowskiego. Na trzecim roku trafił do pracowni Jacka Malczewskiego. W 1899 roku, za namową swojego nauczyciela, postanowił kontynuować studia artystyczne za granicą. Wraz z kolegą, Jerzym Karszniewiczem, wyjechał do Paryża i rozpoczął naukę w pracowni Jeana-Léona Gérôme'a w École des Beaux-Arts. Po dwóch latach spędzonych we Francji Wlastimil Hofman powrócił do Krakowa, jesienią 1901 roku wynajął pracownię na Dębnikach. Rok później pokazał swoje dwa obrazy na wystawie „Sztuki” w siedzibie krakowskiego TPSP przy Placu Szczepańskim. Pozostały one jednak wówczas niezauważone.
Rok 1904 był momentem przełomowym w życiu artysty. Wlastimil Hofman wystawił wtedy swoje dwa obrazy („Diabły” oraz „Madonna”) na prestiżowej ekspozycji Glasspalast w Monachium. Oba zostały zakupione przez bawarskie Muzeum Sztuki, a malarz otrzymał członkostwo w Międzynarodowym Towarzystwie Sztuk Pięknych. W tym samym roku Wlastimil Hofman namalował pierwszy obraz z długo później kontynuowanego cyklu spowiedzi, dzieło spotkało się jednak z ostrą krytyką zarzucającą artyście ludyczne, zbyt prymitywne podejście do tematu.
Wlastimil Hofman, "Dzieci", kolekcja prywatna
Fot. Krakowski Dom Aukcyjny
W 1905 roku Wlastimil Hofman wraz z Leopoldem Gottliebem, Mieczysławem Jakimowiczem, Janem Rembowskim oraz Witoldem Wojtkiewiczem założył artystyczną Grupę Pięciu, która działała do 1908 roku. Twórczość zrzeszonych artystów była odmienna stylistycznie, ale łączyła się ideowo – była skupioną na postaci człowieka sztuką intelektu, wykorzystującą osiągnięcia symbolizmu i dążącą do nowoczesności. Po rozwiązaniu Grupy Pięciu Wlastimil Hofman objął stanowisko członka zarządu grupy „Zero”.
Po wybuchu I wojny światowej Wlastimil Hofman wyjechał wraz z ojcem do Pragi (Wysoczany). Zamieszkiwał wtedy w domu swojego kuzyna, Ludwika Hammera, który zorganizował krewnemu malarzowi pracownię. W tym okresie artysta malował liczne portrety rodziny i obrazy wyrażające jego tęsknotę za Krakowem. Chcąc nie chcąc, Hofman zakochał się w żonie swojego kuzyna - Adzie.
W 1915 roku malarz zdecydował, że zgłosi się do wojska. Po krótkiej przygodzie, zakończonej upadkiem z konia podczas treningu, wrócił do domu Hammera. W kolejnych miesiącach dużo malował, stworzył również ilustracje do Przygód dobrego wojaka Szwejka Jaroslava Hašeka. Zaprzyjaźnił się również z Jerzym Karaskiem, któremu później pomagał w budowaniu kolekcji sztuki polskiej i słowiańskiej.
W 1917 roku Wlastimil Hofman zdecydował się na powrót do Krakowa, a wraz z nim w podróż wybrała się ukochana Adela. W 1918 roku problematyczna sytuacja polityczna (spór o Śląsk Cieszyński) zmusiła artystę o czeskim nazwisku do ucieczki. Wlastimil Hofman wraz z Adelą Hammerową udali się przez Pragę, Monachium i Wiedeń do Francji. Ostatecznie osiedlili się w Paryżu, gdzie wzięli ślub cywilny. Artysta bez przerwy tworzył i wystawiał, na własny koszt zorganizował również wystawę własną w Salon de Tuilleries. Później, dzięki zyskanemu uznaniu, pokazywał obrazy m.in. na Salonie Jesiennym, Salonie Niezależnych, Salonie Société Nationale des Beaux-Arts oraz w Galerii Saint-Honoré.
Wlastimil Hofman, "Zamyślona" (1930), kolekcja prywatna
Fot. Krakowski Dom Aukcyjny
W 1920 roku Hofmanowie powrócili do Krakowa i zamieszkali na Zwierzyńcu, w specjalnie dla nich zaprojektowanej przez Franciszka Mączyńskiego willi przy ul. Spadzistej 16. W 1921 roku obraz Hofmana „Spowiedź” uzyskał sławę i odznaczenie na Salon del la Nationale w Paryżu, dzięki czemu w latach 1922-1931 dzieła artysty będą corocznie pokazywane na ekspozycji salonowej.
W 1923 Wlastimil Hofman po raz drugi otrzymał propozycję objęcia katedry rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i ponownie ją odrzucił. W tym okresie odstawiał czasem pędzel na rzecz pióra – coraz bardziej rozwijało się jego zainteresowanie poezją.
W 1927 roku artysta został powołany na stanowisko prezesa krakowskiego ZPAP.
W 1927 i 1928 roku miały miejsce dwie ważne wystawy indywidualne artysty, podsumowujące 25-lecie pracy twórczej malarza („Jubileuszowa wystawa dzieł V. Hofmana”, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi; „Wystawa Jubileuszowa V. Hofmana, TPSP w Krakowie).
Lata 1930-1935 były czasem wzmożonej pracy twórczej. Wlastimil Hofman stworzył wówczas swoje najznamienitsze prace. W 1932 roku otworzył jubileuszową (30 lat pracy twórczej) wystawę w Pałacu Sztuki w Krakowie. Artysta został doceniony również przez Prezydenta Rzeczpospolitej Ignacego Mościckiego, od którego otrzymał Złoty Krzyż Zasługi za osiągnięcia na polu artystycznym. W tym okresie artysta wielokrotnie wyjeżdżał z kraju, podróżował po Europie (zwiedzał Czechy, Francję i Włochy). Jak zaznacza Szymon Kurpios (Malarstwo religijne Wlastimila Hofmana, Kraków 2006), wyjazdy te były możliwością zapoznania się Wlastimila Hofmana z malarstwem Veronesa, Tycjana, Giorgiona i innych mistrzów malarstwa włoskiego.
Wlastimil Hofman ze swoimi modelami podczas pracy
[Źródło: NAC]
Kolejny okres twórczości artysty wyznaczyła II wojna światowa. W 1939 roku, kiedy niemieccy hitlerowcy zaatakowali Czechosłowację, Wlastimil Hofman brał czynny udział w pomocy czeskim uchodźcom. Działania te spowodowały, że po wkroczeniu Niemiec do Polski Hofmanowie stali się narażeni na niebezpieczeństwo, toteż 3 września wyruszyli w podróż przez Tarnów i Tarnopol do Kwasilowa.Tam spotkali znajomego pułk. Ludwika Svobodę, który pomógł im wpisać się na listę tzw. Legionów Czeskich. Ten okres w życiu artysty obfitował w obrazy, dla których tematem przewodnim były sceny żołnierskie. Latem 1940 roku Hofmanowie przebywali w Orankach, później wyjechali do Moskwy. Kolejnym celem ich podróży była Turcja. Do Stambułu dotarli w czerwcu 1940 roku. Artysta stworzył wówczas cykl obrazów przedstawiających Hagię Sophię i wiele pejzaży orientalnych. Następnie Hofmanowie udali się do Palestyny, gdzie żyli w ciężkich warunkach materialnych. Artysta malował wówczas małe pejzaże na wieczkach od konserw i portrety na zamówienie, które pozwalały Hofmanom przeżyć trudne czasy. W 1943 roku przeprowadzili się do Jerozolimy. Na początku 1946 roku odbyli podróż do Egiptu oraz Neapolu, dotarli również do Pragi i w końcu, w czerwcu 1946 roku - do Krakowa. Niestety niesprzyjające warunki życia i pracy oraz nowe spojrzenie na sztukę krytyki artystycznej zmusiły Hofmanów do przeprowadzki do Szklarskiej Poręby. Nowym domem rodziny stała się willa przy ul. Spokojnej, nazwana później Wlastimilówką. W tym okresie artysta zarabiał na życie malując portrety mieszkańców i turystów oraz obrazy religijne do wnętrz kościelnych. Kolejne lata twórczości malarza nadal obfitowały w liczne wystawy.
Opisany okres II wojny światowej stanowi widoczną cezurę w twórczości Wlastimila Hofmana – jego dzieła w tego etapu charakteryzują się ograniczeniem treści symbolistycznych, swoistym uproszczeniem kompozycyjnym oraz ciemniejszą gamą barwną.
Wlastimil Hofman, "Wędrówka życia - autoportret artysty" (1966), kolekcja prywatna
Fot. Krakowski Dom Aukcyjny
W 1968 roku zmarła żona malarza, dwa lata później – 6 marca 1970 roku, zmarł Wlastimil Hofman.
Płodne artystycznie życie malarza obfitowało w wystawy jego prac organizowane w kraju i za granicą – m.in. w Wiedniu, Monachium, Berlinie, Pradze, Paryżu, Rzymie i Jerozolimie. Wlastimil Hofman należał do grona członków Związku Artystów Czeskich „Mánes”, Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" oraz Salonu Narodowego Francji. W 1907 roku, jako pierwszy Polak, został członkiem Wiener Secession.
Artysta został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami, m. in. Złotym Medalem za zasługi na polu sztuki (1929), Krzyżem Oficerskim Odrodzenia Polski (1938), Orderem Białego Lwa (1948) czy Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (1961).
Dzieła Wlastimila Hofmana znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i muzealnych, m.in. w zbiorach Muzeum – Dom Wlastimila Hofmana w Szklarskiej Porębie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze czy Galerii Obrazów we Lwowie.
Zabrania się kopiowania, publikowania, rozpowszechniania tekstów oraz fotografii znajdujących się na stronie www.galeria-attis.pl. Zgodnie z Ustawą o⠀Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. 94 Nr 24 poz. 83, sprost.: Dz. U. 94 Nr 43 poz. 170).
NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY