MEHOFFER Józef

 

JÓZEF MEHOFFER - NOTA BIOGRAFICZNA

Józef Mehoffer

 

Józef Mehoffer
[Źródło: NAC]

 

Józef Mehoffer urodził się w 1869 roku w Ropczycach, zmarł w 1946 roku w Wadowicach. Kontynuując tradycje rodzinne rozpoczął studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, równocześnie ucząc się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. W latach 1889-1890 naukę kontynuował w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Powrócił na krótko do Krakowa, by wkrótce, dzięki stypendium, wyruszyć na studia do Paryża, po drodze zwiedzając miasta niemieckie. We Francji uczył się w École des Arts Décoratifs, Académie Julian, Académie Colarossi u Josepha Blanca i Jacquesa Courtois oraz w pracowni Leona Bonnata – profesora École Nationale des Beaux-Arts. W Paryżu Józef Mehoffer był stałym bywalcem muzeów, salonów i w teatrów. Utrzymywał bliskie kontakty z polskim środowiskiem artystycznym, przyjaźnił się z Władysławem Ślewińskim i Konstantym Laszczką. W owym czasie najbardziej podziwiał chyba dzieła Puvisa de Chavannes’a i Jamesa McNeilla Whistlera.
W 1896 artysta powrócił do Krakowa. Dużo pracował, tworzył i pisał na temat sztuki. W 1900 roku rozpoczął pracę na krakowskiej ASP, w1905 roku został profesorem macierzystej uczelni. W późniejszym czasie dwukrotnie piastował funkcję rektora (lata 1914/1915-1917/1918 i 1932/1933).
Józef Mehoffer przez całe życie czynnie działał w środowiskach artystycznych, był współzałożycielem TAP „Sztuka” i Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, członkiem SAP, Hagenbundu oraz Société Nationale des Beaux-Arts.

Józef Mehoffer był artystą wszechstronnym, zajmował się malarstwem sztalugowym oraz monumentalnym (polichromia i witraż), grafiką i projektowaniem dekoracji wnętrz.
Międzynarodową sławę przyniosło artyście zwycięstwo w konkursie (1895) i zaprojektowanie zespołu witraży do katedry pw. św. Mikołaja we Fryburgu, choć znany był on już jako projektant przeszkleń do kościoła Mariackiego i katedry rzymskokatolickiej we Lwowie. W kolejnych latach nadal wykonywał kartony do witraży, wśród których należy wymienić koncepcje przeszkleń w katedrze na Wawelu, witraż w kaplicy zamku Chenaleyres w Szwajcarii czy okna w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Turku, dla którego wykonywał on również polichromię ścian. Wśród ważniejszych monumentalnych realizacji Józefa Mehoffera wymienić można także polichromię skarbca na Wawelu i malowidła oraz mozaiki w katedrze ormiańskiej we Lwowie, a wśród projektów niezrealizowanych – polichromię tryforiów w krakowskim kościele Mariackim oraz katedry w Płocku. Artysta brał również udział w konkursie na kurtynę do Teatru Miejskiego w Krakowie.
W dziedzinie malarstwa sztalugowego sztuka Józefa Mehoffera wpisuje się w młodopolski nurt realizmu z dekoracyjnymi elementami secesji i dominującą rolą swobodnych, giętkich linii. Artysta najczęściej wykonywał portrety, ale malował również pejzaże, sceny rodzajowe i ogrodowe oraz obrazy o charakterze symboliczno-alegorycznym. Mehoffer do sztuki podchodził raczej z tradycjonalizmem, który został mu wpojony jeszcze za czasów studenckich przez Jana Matejkę.
Malarz uprawiał również grafikę, projektował plakaty (również propagandowe, m.in. dot. Pożyczki Odrodzenia Polski), okładki, winiety i ilustracje, współpracował np. z miesięcznikiem „Chimera”.

Duży wpływ na sztukę Józefa Mehoffera wywarł jego przyjaciel – Stanisław Wyspiański, z którym to znał się już od czasów nauki w Szkole Ćwiczeń pałacu Larischa, razem też uczyli się w krakowskim gimnazjum św. Anny, następnie studiowali w Krakowie i pracowali przy realizacji matejkowskiej polichromii prezbiterium Kościoła Mariackiego. Następnie wspólnie studiowali w Paryżu, gdzie przez pewien czas dzielili nawet jednej pokój-pracownię przy rue de l’Échaudé. Relacja obu malarzy była często burzliwa, niejednokrotnie zahaczająca o rywalizację – ważna jednak dla obustronnego rozwoju artystycznego.

Józef Mehoffer wystawiał swoje prace w kraju i za granicą wielokrotnie otrzymując prestiżowe nagrody.
Największa kolekcja prac artysty znajduje się obecnie w muzeum biograficznym Dom Mehoffera – oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Jego obrazy, rysunki, projekty i pisma są również częścią kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Kielcach, Muzeum UJ, Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum Sztuki w Łodzi, Lwowskiej Galerii Sztuki czy wrocławskiego Ossolineum.

 

Poszukujemy prac artysty

 

Aktualnie nie posiadamy prac tego artysty

Zapisz się do newslettera - dowiesz się pierwszy o dodaniu nowych prac tego artysty

Jeżeli chcą Państwo sprzedać jego prace prosimy o kontakt