JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata
JENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Forteca na czerwonej polanie (2019)
Technika:olej, płótno
Wymiary:70 x 70 cm
Uwagi:
Cena:7500,00 zł rezerwuj
JENTA-DMITRUK Małgorzata
JENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Spotkanie pod żółtym drzewem (2019)
Technika:olej, płótno
Wymiary:40 x 40 cm
43 x 43 cm (z oprawą)
Uwagi:
Cena:3000,00 zł rezerwuj
JENTA-DMITRUK Małgorzata
JENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Inwazja słońc z cyklu "Słońce na pasku" (2019)
Technika:olej, płótno
Wymiary:30 x 30 cm
38 x 38 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
zapytaj o cenę
JENTA-DMITRUK Małgorzata
JENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Słońca z naszych pól z cyklu Życie na pasku (2019)
Technika:olej, płótno
Wymiary:60 x 60 cm
Uwagi:
Cena:4900,00 zł rezerwuj
JENTA-DMITRUK Małgorzata
JENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Wędrówki słońca z cyklu Druga pora roku (2017)
Technika:olej, płótno
Wymiary:50 x 40 cm
66 x 55,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Cena:4500,00 zł rezerwuj
JENTA-DMITRUK Małgorzata
JENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Trzy dni w odległej stronie świata (2019)
Technika:olej, płótno
Wymiary:60 x 80 cm
Uwagi:
Cena:4900,00 zł rezerwuj
JENTA-DMITRUK Małgorzata
JENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Niedziela w każdym dniu tygodnia (2016/2017)
Technika:olej, płótno
Wymiary:73 x 92 cm
Uwagi:
Cena:5900,00 zł rezerwuj
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Pałac Trzech Króli (2014)
Technika:akwaforta, akwatinta, edycja 7/50
Wymiary:wymiar grafiki: 13 x 9 cm, wymiar arkusza: 25 x 17,5 cm
Cena:590,00 zł Kup
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Małe słońca (2011)
Technika:akwaforta, akwatinta, edycja e/a
Wymiary:wymiar grafiki: 12 x 8 cm, wymiar arkusza: 25 x 17,5 cm
Cena:590,00 zł Kup
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Słońce i drzewo (2010)
Technika:akwaforta, akwatinta, edycja 9/50
Wymiary:wymiar grafiki: 12,5 x 9,5 cm
wymiar arkusza: 24,5 x 17 cm
Cena:590,00 zł Kup
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Kamienie szczęścia (2013)
Technika:akwaforta, papier, edycja 4/50
Wymiary:wymiar grafiki: 24 x 15 cm, wymiar arkusza: 35,5 x 25 cm
Cena:590,00 zł Kup

MAŁGORZATA JENTA-DMITRUK - NOTA BIOGRAFICZNA

 Małgorzata Jenta-Dmitruk

Małgorzata Jenta-Dmitruk urodziła się w 1959 roku. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki. W 1986 roku otrzymała dyplom w pracowni wklęsłodruku prof. Andrzeja Pietscha. Została Stypendystką Ministra Kultury i Sztuki. Artystka, wypracowała charakterystyczny dla swojej twórczości styl. Grubo malowane płótna skrywają zmultiplikowane motywy, które tworzą pewnego rodzaju mozaikę. Cechę stałą w tych płótnach, jest przebiegająca wokół krawędzi obrazu bordiura.

Rzędy symboli-znaków nawiązują do pewnego rodzaju pisma obrazkowego, na co kierują widza alegoryczne tytuły obrazów np. Białe noce, Totemy z mojego świata. Charakterystyczna dla artystki jest użyta intensywna kolorystyka. Jasne tło niemal zawsze kontrastuje ciemniejszymi oraz kolorami elementów kompozycji. W 2010 roku w naszej Galerii miała miejsce wystawa prac artystki pt.: "Siódma rzeka - malarstwo ideogramu"

Małgorzata Jenta-Dmitruk brała udział w wystawach małych form graficznych i ekslibrisu: - Małe Formy Graficzne, - Łódź, Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego, -Malbork, Międzynarodowe Biennale Małych Form Graficznych ,-Ostrów Wielkopolski. Artystka została nagrodzona w konkursie "Mały Format'' w Krakowie.

 

=Wystawa Małgorzaty Jenty-Dmitruk

Wystawa malarstwa Małgorzaty Jenty-Dmitruk

Ekspozycja potrwa od 24 sierpnia do 4 września 2020 r.

 

Pejzaże nie całkiem niemożliwe

 

Na pierwszy rzut oka dekoracyjne i abstrakcyjne, ale gdy podejdziemy bliżej odkrywają przed nami swoje narracyjne sekrety - takie właśnie są obrazy Małgorzaty Jenty-Dmitruk.

Artystka urodziła się w 1959 roku. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1986 roku otrzymała dyplom na Wydziale Grafiki w pracowni wklęsłodruku prof. Andrzeja Pietscha. Początkowo wyrażała swoje emocje poprzez grafikę, do której później dołączyła technika pasteli, a finalnie również malarstwo. Analizując te drogi twórczości, nie sposób nie dostrzec ich wzajemnego przenikania się. Na płótnach artystki dominują niewielkie graficzne ideogramy. Zmultiplikowane i ściśle ułożone znaki, tworzą pewnego rodzaju mozaikę, w której mieszają się w motywy abstrakcyjne i symbole, tworząc ukryte narracje, które artystka często łączy w cykle. Ten tytułowy - "Pejzaże nie całkiem niemożliwe" - jest realizowany od kilku lat.

(cały tekst kuratorski-link)

 

WYBRANE WYSTAWY

wystawa jenta

 

2020 - Pejzaże nie całkiem niemożliwe, Galeria Sztuki ATTIS, Kraków
2010 - "Siódma rzeka - malarstwo ideogramu" Galeria Sztuki ATTIS, Kraków;
2010 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2009 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2008 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2007 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2006 - Wystawa malarstwa w Galerii Raven, Kraków;
2004 - Wystawa malarstwa w Galerii Zofii Weiss, Kraków;
2002 - Pastele i Malarstwo, Galeria Rękawka, Kraków;
2001 - Wystawa Pasteli, Galeria Labirynt, Kraków;
1993 - Wystawa Pasteli, Kraków;
1992 - Wystawa Malarstwa i Pasteli, Nowy Targ; Wystawa Pasteli , Tokio, Japonia; Wystawa Pasteli, Kraków;
1991 - Wystawa Pasteli, Kraków; Wystawa Pasteli, Toruń;
1990 - Wystawa Grafiki - Sofia, Bułgaria;

 

 

ARTYKUŁY NA TEMAT ARTYSTKI

Stanisław Tabisz Zapis upływające czasu Malarstwo Małgorzaty Jenty-Dmitruk

"Rozdrobnione ideogramy, znaki symbole na obrazach Małgorzaty Jenty-Dmitruk nie wywołują wrażenia niepokoju, puentylistycznej ruchliwości czy obsesyjnej mechaniki zabijania pustki. Przeciwnie, są one malowane na płótnach w jakimś zdecydowanym porządku, z zastosowaniem niekiedy regularnych podziałów kasetonowych lub jak kto woli podziałów w kratkę. Skojarzyć je można najprościej z kobiercami wschodnimi, zwłaszcza te z bordiurą (czyli obramowaniem wzdłuż krawędzi obrazu) lub, również wschodnimi, mandalami o wyraźnie centrycznym porządku. Zasada komponowania całości płócien Małgorzaty Jenty-Dmitruk sprowadza się często do tzw. "kompozycji rzędowej", którą charakteryzuje poziomy podział na kilka wąskich płaszczyzn (pasów), gdzie w malowane są w kolejności poszczególne elementy, często piramidalne kształty, niczym znaki pisma obrazkowego, kumulujące w sobie ukryte treści i znaczenia. W innych przypadkach mamy do czynienia z regularnym rozrysowaniem płaszczyzny na małe prostokąty, które niczym kafelki w łazience tworzą urozmaiconą mozaikę wzorów o zindywidualizowanym charakterze. Każdy z prostokątów (również kwadratów) jest w swoim obrębie niepowtarzalnym zapisem kodu, którego walory dekoracyjne i magiczne prowadzą w stronę duchowych obszarów skupienia i medytacji. Malując swoje obrazy Małgorzata Jenta-Dmitruk posługuje się pewnym systemem. Od samego początku jest on wynikiem racjonalnego postępowania ku zaskakującej zagadce, jaką finalizuje się akt porządkowania i kreacji. Odkrywam ze zdumieniem, że rozumne i metodyczne działanie na gruncie sztuki wcale nie musi prowadzić do konkretu i oschłej rzeczowości. Efektem końcowym jest magia, być może również metafizyczna sublimacja, ale one, zanim zaistnieją w zjawisku wizualnym, muszą najpierw skondensować się w myślach i wyobraźni artystki. Skupienie twórcze bowiem to pewien stan egzystencjalny, pełen wizjonerskich skojarzeń i przeczuć, ale i niedookreślenia. To energia, której strumień ożywiony uaktywnianiem obszaru podświadomości wpływa na to, co można nazwać zobiektywizowaną realnością. Trzeba podkreślić, wpływa na tę realność w sposób podmiotowy, a więc nadaje jej mentalny sens i wywołuje osobliwą atmosferę. Zapisane kodami znaków i symboli płótna Małgorzaty Jenty-Dmitruk przypominają poniekąd uszeregowane obrazki pisma egipskiego. Oczywiście nie w sposób dosłowny, ale w zakresie metody konstruowania komunikatów. Te małe ideogramy, wpisywane w kolejne pola kompozycji malarskich, są rezultatem przyjęcia i użycia jakiegoś tajemniczego pisma, które umożliwia artystce konsekwentne poruszanie się w czasie. Można więc je uznać za rodzaj zapisu upływającego czasu, spełniającego warunki w trakcie procesu twórczego do zaistnienia i osiągnięcia stanu medytacji."


Stanisław Tabisz, Zapis upływającego czasu Malarstwo Małgorzaty Jenty-Dmitruk, Kraków maj 2004, Katalog "Małgorzata Jenta-Dmitruk Daleko stąd, Zapis upływającego czasu."



Jolanta Antecka
, Znaki i faktury Małgorzaty Jenty-Dmitruk

 

W galerii Attis, przy Starowiślnej 14, trwa wystawa malarstwa Małgorzaty Jenty-Dmitruk. Małgorzata Jenta-Dmitruk należy do niemałej grupy absolwentów Wydziału Grafiki krakowskiej ASP uprawiających malarstwo jako główny kierunek twórczości. To zdarzyło się sporej grupie wychowanków Zbysława Maciejewskiego i – z lat późniejszych – Stanisława Batrucha. Debiutowała wystawą grafiki, ale tę uwidocznioną na dyplomie dyscyplinę sztuki wkrótce zaczęła zdradzać z malarstwem; na początku pastelowym, później olejnym. Płaszczyznę obrazu pokrywa znakami skłaniającymi widza do uruchomienia systemu skojarzeń. Znaki można "czytać" każdy z osobna; każdy jest małą opowieścią, albo kolejno – i wtedy odnajdziemy niemal epicką narrację. Na obecnej wystawie mamy tryptyk, którego każda część jest samodzielnie istniejącym obrazem, ale dopowiadają się i są niezobowiązująco połączone znakiem graficznym. Nowością w malarstwie Małgorzaty Jenty-Dmitruk są mocne, zdecydowane faktury sprawiające, że obraz unosi się ponad płaszczyznę, wprowadzając się inne niż dotąd światło, dopełniając to, jakie artystka wyprowadza z czarnego podobrazia. To kolejna wystawa w galerii prowadzonej przez Ryszarda Lachmana – przedstawiciela nowej generacji w rodzinie od paru pokoleń zajmującej się oprawą obrazów.


Jolanta Antecka, Dziennik Polski, nr 275, 25.11.2010 r. "Znaki i faktury Małgorzaty Jenty-Dmitruk"

 

NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTKI

niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne

 

 

niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne