MITORAJ Igor BIO | |
Tytuł: | Pancerz - Cuirasse II (1986) |
Technika: | brąz, kamień |
Wymiary: | 14 cm (wysokość z podstawą), 9 cm (szerokość) |
Uwagi: | sygn. p.d.: "MITORAJ" Do pracy dołączony jest certyfikat wystawiony przez galerię Art-Objet w Paryżu oraz oryginalne pudełko. PRACA ZOSTAŁA SPRZEDANA NA III Aukcji Dzieł Sztuki w Krakowskim Domu Aukcyjnym (26 maja 2020) [zobacz więcej] |
IGOR MITORAJ - NOTA BIOGRAFICZNA
Igor Mitoraj urodził się w 1944 roku w Oederan (Niemcy), zmarł w 2014 roku w Paryżu. Po zakończeniu wojny wraz z matką wrócił do Polski, dzieciństwo spędził w Grojcu. Początkowo uczył się w technikum o profilu chemicznym, niebawem jednak rzucił tę szkołę i rozpoczął edukację artystyczną w Liceum Plastycznym w Bielsku-Białej. W 1963 roku rozpoczął studia na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uczył się m. in. pod kierunkiem Tadeusza Kantora. Od 1968 roku kontynuował studia w Paryżu w École Nationale des Beaux-Arts. W czasie studiów nieustannie przezwyciężał problemy finansowe podejmując się różnych prac, np. statysty filmowego czy tragarza. W 1976 roku odbyła się wystawa prac artysty w galerii La Hune w⠀Dzielnicy Łacińskiej.
Do 1977 roku artysta zajmował się głównie malarstwem i grafiką, następnie zwrócił się w kierunku rzeźby. Przygotowując wystawę dla paryskiej ArtCurial wyjechał do Włoch (Pietrasanta), gdzie poszerzał swój warsztat kamieniarski i brązowniczy. W tym okresie powstały jedne z pierwszych wykonanych przez Igora Mitoraja rzeźb brązowych oraz monumentalne figury z marmuru karraryjskiego. W 1983 roku otworzył pracownię w Pietrasanta i przeniósł się tam na stałe. Artysta chętnie podróżował, zwiedził m.in. Grecję oraz Meksyk.
Igor Mitoraj tworzył rzeźby inspirowane sztuką antyczną, odwoływał się do często wykorzystywanych motywów mitologicznych. Skupiał się przede wszystkim na ludzkim ciele, jego pięknie i kruchości. W swoich pracach inspirował się również sztuką włoskiego renesansu i francuskiego klasycyzmu (szczególnie twórczością Michała Anioła oraz Antoniego Canovy).
Początkowo upodobał sobie szczególnie medium jakie stanowi marmur, w późniejszym okresie swoje rzeźby najczęściej odlewał w brązie, sporadycznie korzystał z innych materiałów, np. szkła i terakoty. Jego prace, mimo że odwoływały się do piękna kanonu proporcji i harmonii dzieł antycznych, zawierały umyślne defekty: pęknięcia, uszkodzenia, które miały symbolizować ułomność ludzkiej natury, a tym samym pobudzać do refleksji nad kondycją moralną i⠀wewnętrzną pustką współczesnego człowieka.
Warto wspomnieć, że wiele prac posiada usta wyrzeźbione na kształt ust artysty, co można interpretować jako pewnego rodzaju podpis Igora Mitoraja.
Dorobek artystyczny rzeźbiarza prezentowany był na ok. 120 wystawach w Polsce i na świecie, m. in. na Biennale w Wenecji, w New York Academy of Art, we florenckich Ogrodach Boboli, czy wspomnianym ArtCurial w Paryżu. Jego monumentalne rzeźby stoją w przestrzeniach publicznych np. w Paryżu, Rzymie, Mediolanie, Scheveningen, Lozannie, Londynie, Krakowie, Warszawie.
Artysta pozostawił po sobie także wiele dzieł o mniejszych gabarytach, które znajdują się w licznych kolekcjach publicznych i prywatnych na całym świecie.
Za swoje wybitne osiągnięcia artystyczne Igor Mitoraj został uhonorowany Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2005) oraz Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (2012).
NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY