BAKALARZ Adam

 

ADAM BAKALARZ - NOTA BIOGRAFICZNA

adam bakalarz

 

 

 

 

Adam Bakalarz urodził się w 1989 roku. Artysta ukończył Grafikę na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Dyplom obronił pod kierunkiem Stanisława Cholewy w 2016 roku. Twórczość artysty, jak sam przyznaje, wynika z fuzji malarstwa i rzeźby. W jego obrazach punktem wyjścia wyrazu twórczego jest kolor, natomiast w rzeźbie ważna jest struktura. Dla Adama Bakalarza rzeźba stanowi model malarski, natomiast obraz jest projektem rzeźby. Artysta inspiracje czerpie z impulsów generowanych przez codzienność.

 

ARTYSTA O SWOJEJ SZTUCE

"Problematyka ruchu stanowi tylko część tego co mnie nurtuje, a bierze się to z mojej fascynacji obserwowania przekształcania się ciała ludzkiego, zabawy z formą i napinania jej do granic możliwości. Wywarcie wrażenia poruszenia „rzeźbiarskiej” materii, którą stosuję nie jest łatwym zadaniem. Fascynuje mnie zacieranie się czytelności ciała i jego fizycznych ograniczeń. Cielesność zostaje zdeformowana, przetworzona w rzeźbiarską formę, która jednakże intuicyjnie naprowadza nas na realność w odbiorze wykonywanej czynności. Uwielbiam kolor i fakturę starego metalu, jak w rzeźbach i grafikach Eduardo Chillidy, pobudzają one wyobraźnie i myślę o nich jak o fragmentach ludzkiego ciała. Bawią mnie rysunki "Konstrukcji trzech kobiet" Picassa i jego prace z lat 30. Głównym źródłem inspiracji pozostaje dla mnie fotografia. Jest ona jednak bardziej impulsem do działania niż główną bazą na podstawie, której zostanie namalowany obraz. Moje obrazy i grafiki są efektem wielu działań, podzielonych zasadniczo na kilka etapów. Fundamentem każdej pracy są oczywiście rysunki. W tym czasie postać ulega ciągłym przekształceniom i nierzadko zmienia się wcześniejsza koncepcja. Przy pracy często wspomagam się szarą plasteliną, dzięki czemu modelowane formy są dla mnie bardziej czytelne. Jest to najbardziej twórczy i najprzyjemniejszy etap pracy nad obrazem, zdaję się wtedy na wyczucie i intuicję artystyczną – podejmuję decyzję i odrzucam to co złe. Dokładnie wykańczam każdy obraz, wynika to z mojego technicznego podejścia do pracy. Nie lubię niedociągnięć i zabrudzeń. Korzystam z farb akrylowych ze względu na dobre krycie i ich charakterystyczną właściwość – szybki czas schnięcia. Ważne jest dla mnie zróżnicowanie powierzchni i stąd częste stosowanie piasku, ziemi, wełny do stworzenia faktury formy. Dzięki temu postaci umieszczone w odrealnionej przestrzeni, stają się bardziej namacalne. Dbam jednak o to, by w moich pracach była odczuwalna równowaga pomiędzy tłem a figurą."

 

WYSTAWY

2018 - wystawa indywidualna „Między farbą a strukturą”, SDA, Sopot
2018 - Kraków, Kamienica Szołayskich, „Sztuka teraz”
2018 - Kraków, Muzeum Narodowe, „Sztuka teraz”
2017 - Floryda, „Art Boca Raton”
2017 - Kraków, Fabryka Telpod, „Dyplomy”
2017 - Kraków, Galeria Grüning, „Motion”
2016 - Miami, Hotel PULSE, Contemporary Art Fair
2016 - Miami, CONTEXT Art Miami
2016 - Warszawa, Bal Fundacji TVN
2016 - Floryda, Fort Lauderdale, „Art Connection”
2016 - Warszawa, Kancelaria PATH
2016 - New York, CONTEXT New York, wyróżnienie „Wok of the Day”
2016 - Kraków, Galeria Messier42, „Grafika Roku”
2016 - Kraków, Galeria Grüning „Endorfina”
2015 - Kraków, Galeria Galerii Lamelli, „Grafika Roku”
2015 - Kraków, Muzeum Historii Fotografii, Metafory”
2014 - Tarnów, Galeria Hortar, „Młodzizdolni.art.pl”
2014 - Kraków, Galeria Plus, „Przemieniony”
2013 - Włochy Macerata, Accademia Belle Arti „Action Calling”
2013 - Kraków, Galeria MINI, Wystawa grafiki
2013 - Memphis, College of Art, Wystawa grafiki.

 

TEKSTY NA TEMAT ARTYSTY

Wątki te odnajdziemy w sztuce młodego krakowskiego artysty - Adama Bakalarza, który najwyraźniej bardzo lubi sztukę z początków nowoczesności, ale nie tylko oczywiście. Tym co wyróżnia i odróżnia u tego malarza, jest fakt, że swoje płótna zaludnia postaciami o rzeźbiarskim rodowodzie. Umowne postaci z jego obrazów i rzeźb wyglądają jakby mogły wyjść spod dłuta Aleksandra Archipenki, Julio Gonzalesa, Henriego Laurensa, Ossipa Zadkina, nie zapominając na chwilę o Picassie. Przypomnijmy jedno z ciekawszych odkryć w rzeźbie szczególnie aktów, w tamtym czasie, którego dokonał, Aleksander Archipenko: otóż formy wypukłe, jak głowa czy piersi kobiece przedstawiał, paradoksalnie za pomocą braku, czyli pustego miejsca. Niezwykle odkrywczy pomysł, mający wiele zastosowań u różnych artystów. Nieco podobny zabieg można dostrzec w obrazach Adama Bakalarza. Nie wiem, czy faktycznie inspirował się rozwiązaniami przyjętymi przez tego artystę o ukraińskich korzeniach, ale przywołać jego twórczość w tym miejscu warto. Bakalarz podaje dwa inne nazwiska, Hiszpana Eduardo Chillidy - inspirującego grafiki krakowskiego artysty, oraz Henry Moora, angielskiego rzeźbiarza, od którego zaczerpnął motyw leżącej, rzeźbiarskiej postaci, ale nie tylko.

Bogusław Deptuła (materiały artysty)

 

NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY

 

niedostępne
niedostępne

Aktualnie nie posiadamy prac tego artysty

Zapisz się do newslettera - dowiesz się pierwszy o dodaniu nowych prac tego artysty

Jeżeli chcą Państwo sprzedać jego prace prosimy o kontakt