JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Jedyna taka jesień z cyklu "Druga pora roku" (2017)
Technika:olej, płótno
Wymiary:40 x 40 cm
Uwagi:
Cena:3000,00 zł Kup
JENTA-DMITRUK Małgorzata
JENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK MałgorzataJENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Niedziela w każdym dniu tygodnia (2016/2017)
Technika:olej, płótno
Wymiary:73 x 92 cm
Uwagi:
Cena:5900,00 zł rezerwuj
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Niewielki dom z ogrodem (2016)
Technika:olej, płótno
Wymiary:60 x 80 cm
Cena:4800,00 zł rezerwuj
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:W ogrodzie za rzeką (2016)
Technika:olej, płótno
Wymiary:40 x 40 cm
Cena:2900,00 zł Kup
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Pałac Trzech Króli (2014)
Technika:akwaforta, akwatinta, edycja 7/50
Wymiary:wymiar grafiki: 13 x 9 cm, wymiar arkusza: 25 x 17,5 cm
Cena:590,00 zł Kup
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Niebo blisko ziemi (2009)
Technika:akwaforta, akwatinta, edycja 6/50
Wymiary:wymiar grafiki: 8 x 11,5 cm
wymiar arkusza: 17,5 x 25 cm
Cena:590,00 zł Kup
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Małe słońca (2011)
Technika:akwaforta, akwatinta, edycja e/a
Wymiary:wymiar grafiki: 12 x 8 cm, wymiar arkusza: 25 x 17,5 cm
Cena:590,00 zł Kup
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Słońce i drzewo (2010)
Technika:akwaforta, akwatinta, edycja 9/50
Wymiary:wymiar grafiki: 12,5 x 9,5 cm
wymiar arkusza: 24,5 x 17 cm
Cena:590,00 zł Kup
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Widok z okna na zimę (2015)
Technika:olej, płótno
Wymiary:15 x 15 cm (wymiary z oprawą: 21 x 21 cm)
Cena:1250,00 zł Kup
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Słońce o wielu promieniach
z cyklu Życie na polach (2014)
Technika:olej, płótno
Wymiary:30 x 30 cm
Cena:2300,00 zł Kup
JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:Kamienie szczęścia (2013)
Technika:akwaforta, papier, edycja 4/50
Wymiary:wymiar grafiki: 24 x 15 cm, wymiar arkusza: 35,5 x 25 cm
Cena:590,00 zł Kup

MAŁGORZATA JENTA-DMITRUK - NOTA BIOGRAFICZNA

Małgorzata Jenta-Dmitruk

 






MAŁGORZATA JENTA-DMITRUK urodziła się w 1959 roku. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom otrzymała na Wydziale Grafiki w 1986 r. w pracowni wklęsłodruku prof. A. Pietscha. Została Stypendystką Ministra Kultury i Sztuki. Schemat kompozycji w wielu jej pracach powtarza się. Właściwa kompozycja otoczona jest prostokątną ramką w kształcie bordiury. Wewnątrz, płaskie tło na którym umieszczone zostaje główny motyw obrazu. Prostota tych geometrycznych motywów zmultiplikowanych w jednej kompozycji powodują, że obraz przypomina arabeskę. Rzędy małych motywów - symboli nawiązują do pewnego rodzaju pisma obrazkowego, na co kierują widza alegoryczne tytuły obrazów np. Białe noce, Totemy z mojego świata. Charakterystyczna dla artystki jest kolorystyka prac. Jasne, płaskie tło, kontrastuje z intensywnymi barwami elementów kompozycji. Grube impasty zwiększają głębię kolorów, co wpływa na migotliwość całości. W 2010 roku w naszej Galerii miała miejsce wystawa prac artystki.

 

 

WYBRANE WYSTAWY

 

wystawa jenta


2010 - "Siódma rzeka - malarstwo ideogramu" Galeria Sztuki ATTIS, Kraków;
2010 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2009 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2008 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2007 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2006 - Wystawa malarstwa w Galerii Raven, Kraków;
2004 - Wystawa malarstwa w Galerii Zofii Weiss, Kraków;
2002 - Pastele i Malarstwo, Galeria Rękawka, Kraków;
2001 - Wystawa Pasteli, Galeria Labirynt, Kraków;
1993 - Wystawa Pasteli, Kraków;
1992 - Wystawa Malarstwa i Pasteli, Nowy Targ; Wystawa Pasteli , Tokio, Japonia; Wystawa Pasteli, Kraków;
1991 - Wystawa Pasteli, Kraków; Wystawa Pasteli, Toruń;
1990 - Wystawa Grafiki - Sofia, Bułgaria;

 

ARTYKUŁY NA TEMAT ARTYSTKI

 


Stanisław Tabisz
Zapis upływające czasu Malarstwo Małgorzaty Jenty-Dmitruk

"Rozdrobnione ideogramy, znaki symbole na obrazach Małgorzaty Jenty-Dmitruk nie wywołują wrażenia niepokoju, puentylistycznej ruchliwości czy obsesyjnej mechaniki zabijania pustki. Przeciwnie, są one malowane na płótnach w jakimś zdecydowanym porządku, z zastosowaniem niekiedy regularnych podziałów kasetonowych lub jak kto woli podziałów w kratkę. Skojarzyć je można najprościej z kobiercami wschodnimi, zwłaszcza te z bordiurą (czyli obramowaniem wzdłuż krawędzi obrazu) lub, również wschodnimi, mandalami o wyraźnie centrycznym porządku. Zasada komponowania całości płócien Małgorzaty Jenty-Dmitruk sprowadza się często do tzw. "kompozycji rzędowej", którą charakteryzuje poziomy podział na kilka wąskich płaszczyzn (pasów), gdzie w malowane są w kolejności poszczególne elementy, często piramidalne kształty, niczym znaki pisma obrazkowego, kumulujące w sobie ukryte treści i znaczenia. W innych przypadkach mamy do czynienia z regularnym rozrysowaniem płaszczyzny na małe prostokąty, które niczym kafelki w łazience tworzą urozmaiconą mozaikę wzorów o zindywidualizowanym charakterze. Każdy z prostokątów (również kwadratów) jest w swoim obrębie niepowtarzalnym zapisem kodu, którego walory dekoracyjne i magiczne prowadzą w stronę duchowych obszarów skupienia i medytacji. Malując swoje obrazy Małgorzata Jenta-Dmitruk posługuje się pewnym systemem. Od samego początku jest on wynikiem racjonalnego postępowania ku zaskakującej zagadce, jaką finalizuje się akt porządkowania i kreacji. Odkrywam ze zdumieniem, że rozumne i metodyczne działanie na gruncie sztuki wcale nie musi prowadzić do konkretu i oschłej rzeczowości. Efektem końcowym jest magia, być może również metafizyczna sublimacja, ale one, zanim zaistnieją w zjawisku wizualnym, muszą najpierw skondensować się w myślach i wyobraźni artystki. Skupienie twórcze bowiem to pewien stan egzystencjalny, pełen wizjonerskich skojarzeń i przeczuć, ale i niedookreślenia. To energia, której strumień ożywiony uaktywnianiem obszaru podświadomości wpływa na to, co można nazwać zobiektywizowaną realnością. Trzeba podkreślić, wpływa na tę realność w sposób podmiotowy, a więc nadaje jej mentalny sens i wywołuje osobliwą atmosferę. Zapisane kodami znaków i symboli płótna Małgorzaty Jenty-Dmitruk przypominają poniekąd uszeregowane obrazki pisma egipskiego. Oczywiście nie w sposób dosłowny, ale w zakresie metody konstruowania komunikatów. Te małe ideogramy, wpisywane w kolejne pola kompozycji malarskich, są rezultatem przyjęcia i użycia jakiegoś tajemniczego pisma, które umożliwia artystce konsekwentne poruszanie się w czasie. Można więc je uznać za rodzaj zapisu upływającego czasu, spełniającego warunki w trakcie procesu twórczego do zaistnienia i osiągnięcia stanu medytacji."


Stanisław Tabisz, Zapis upływającego czasu Malarstwo Małgorzaty Jenty-Dmitruk, Kraków maj 2004, Katalog "Małgorzata Jenta-Dmitruk Daleko stąd, Zapis upływającego czasu."



Jolanta Antecka
, Znaki i faktury Małgorzaty Jenty-Dmitruk

 

W galerii Attis, przy Starowiślnej 14, trwa wystawa malarstwa Małgorzaty Jenty-Dmitruk. Małgorzata Jenta-Dmitruk nalezy do niemałej grupy absolwentów Wydziału Grafiki krakowskiej ASP uprawiających malarstwo jako główny kierunek twórczości. To zdarzyło się sporej grupie wychowanków Zbysława Maciejewskiego i – z lat późniejszych – Stanisława Batrucha. Debiutowała wystawą grafiki, ale tę uwidocznioną na dyplomie dyscyplinę sztuki wkrótce zaczęła zdradzać z malarstwem; na początku pastelowym, później olejnym. Płaszczyznę obrazu pokrywa znakami skłaniającymi widza do uruchomienia systemu skojarzeń. Znaki można "czytać" każdy z osobna; każdy jest małą opowieścią, albo kolejno – i wtedy odnajdziemy niemal epicką narrację. Na obecnej wystawie mamy tryptyk, którego każda część jest samodzielnie istniejącym obrazem, ale dopowiadają się i są niezobowiązująco połączone znakiem graficznym. Nowością w malarstwie Małgorzaty Jenty-Dmitruk są mocne, zdecydowane faktury sprawiające, że obraz unosi się ponad płaszczynę, wprowadzając się inne niż dotąd światło, dopełniając to, jakie artystka wyprowadza z czarnego podobrazia. To kolejna wystawa w galerii prowadzonej przez Ryszarda Lachmana – przedstawiciela nowej generacji w rodzinie od paru pokoleń zajmującej się oprawą obrazów.


Jolanta Antecka, Dziennik Polski, nr 275, 25.11.2010 r. "Znaki i faktury Małgorzaty Jenty-Dmitruk"

 

NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTKI

niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne

 

 

niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne