BRZESKI Janusz Maria BIO | |
Tytuł: | Bez tytułu IV z cyklu Hotel du Nord (1941) |
Technika: | technika własna, papier |
Wymiary: | 22,5 x 32 cm (wymiary w świetle passe-partout) 49,5 x 59,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Praca posiada na odwrocie tekst odnoszący się do prezentowanej kompozycji. |
JANUSZ MARIA BRZESKI
Janusz Maria Brzeski
[Źródło: NAC]
Janusz Maria Brzeski urodził się w 1907 roku w Warszawie, zmarł w 1957 w Krakowie. Ukończył Szkołę Sztuk Zdobniczych w Poznaniu pod kierunkiem Jerzego Woronieckiego. W roku 1928 roku uzyskał absolutorium. W latach 20. wyjechał na stypendium do Włoch oraz Francji. W latach 1929-1930 przebywał w Paryżu, zapoznając się tamże ze sztuką surrealizmu i eksperymentując z fotografią. W tym okresie artysta pracował także w różnego rodzaju agencjach graficznych, dla tygodnika "Vu", a także przy produkcji filmów w wytwórni "Paramount".
W 1930 roku artysta powrócił do Polski i zamieszkał w Krakowie, rozpoczynając współpracę z tygodnikami koncernu "Ilustrowanego Kuriera Codziennego": "AS" i "Tajny detektyw".
W 1931 roku Janusz Maria Brzeski z Kazimierzem Podsadeckim zorganizowali pierwszą wystawę fotografii modernistycznej, w której brali udział m.in. Man Ray i László Moholy-Nagy.
W 1932 roku Janusz Maria Brzeski stworzył Studio Polskiej Awangardy Filmowej (SPAF), które funkcjonowało tylko do roku 1934. W powstałych tam filmach artysta użył wiele zabiegów o awangardowym charakterze m.in. filmowanie fotomontaży. Od 1933 roku należał do Cechu Artystów Plastyków "Jednoróg". Po II wojnie światowej artysta ponownie pracował w drukarniach.
Twórczość Janusza Marii Brzeskiego
Pierwsze prace graficzne oraz typograficzne Janusza Marii Brzeskiego stylistycznie odwoływały się do ekspresjonizmu niemieckiego.
Artysta tworzył abstrakcyjne fotogramy, fotomontaże oraz fotografie inscenizowane.
W 1930 roku Janusz Maria Brzeski, czerpiąc inspiracje z psychoanalizy Zygmunta Freuda, stworzył zbiór fotokolaży oraz kolaży pt. "Sex".
W styczniu 1934 roku dla "Kuriera Literacko-Naukowego" artysta stworzył cykl fotomontaży "Narodziny robota", w których Janusz Maria Brzeski odwołał się do konstruktywizmu, zaprzeczając istnieniu indywidualności człowieka w dobie zmechanizowania świata.
Twórczość artysty wykazuje wpływy modernistyczne i postmodernistyczne. Niekiedy podkreśla się pokrewieństwo prac Janusza Marii Brzeskiego z kompozycjami czeskich surrealistów. Dzieła Janusza Marii Brzeskiego wykraczały poza swoje czasy i są przykładem wykorzystania zabiegów awangardowych do komercyjnych wydawnictw prasowych.
Prace artysty można znaleźć w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Sztuki w Łodzi.