SETKOWICZ Adam

SETKOWICZ Adam BIO

Tytuł:

Droga (lata 90. XIX)

Technika:olej, płótno
Wymiary:40 x 30,5 cm (wymiary z oprawą: 48,5 x 39,5 cm)
Uwagi:
W prawym dolny rogu znajduje się dedykacja. Praca wymaga odczyszczenia.
Opis pracy:
Obraz pochodzi z czasów, kiedy Adam Setkowicz uczył się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Teodora Axentowicza. Pejzaż przedstawia fragment błotnistej, wiejskiej drogi okalającej jezioro lub rzekę. Nastrój przedstawionego miejsca jest niezwykle melancholijny, potęgowany przez rzadką, rachityczną roślinność oraz samotną sylwetkę starszej kobiety w oddali. Warto zwrócić uwagę na zastosowaną tu kolorystykę oraz dynamiczny sposób prowadzenia pędzla, który przyciąga oko skłaniając je do kontemplowania każdego detalu dzieła. Niewątpliwie intrygującym akcentem jest czerwona plama chusty spowijającej głowę kobiety. Stanowi ona niewielki, niemal niedostrzegalny szczegół, jednak zdecydowanie dodaje całości charakteru. (EG)
niedostepny

 

ADAM SETKOWICZ - NOTA BIOGRAFICZNA

Adam Setkowicz urodził się 1876 roku w Krakowie, zmarł tamże w roku 1945. W latach 1891-1894 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 1897-1898 kształcił się pod kierunkiem Teodora Axentowicza. Malował głównie sceny rodzajowe w wiejskim krajobrazie (np. orka, polowanie, wiejskie wesele). Tłem dla tych przedstawień czynił realia podkrakowskich, kresowych i beskidzkich miejscowości. Ponadto malował także sceny religijne, alegoryczne, martwe natury oraz widoki architektury miejskiej, trzeba jednak wspomnieć, że nie stanowią one wielkiej części jego dorobku artystycznego.

Setkowicz tworzył głównie w technice akwareli i farby olejnej. Cechą charakterystyczną wielu prac są ich małe formaty. Artysta najczęściej tworzył kompozycje zamknięte. W centrum prac umieszczał główną scenę. Dobrym przykładem może być akwarela "Zaprzęg z saniami" (ok. 1943/1944). Dominującym elementem jest zaprzęg konny, niezwykle wyraźny na tle zimowej bieli krajobrazu. Malarz w swojej twórczości nawiązywał do Józefa Brandta czy Juliana Fałata. Jest to szczególnie zauważalne w sposobie oddawania dynamiki pędzących koni oraz zamiłowaniu to podpatrywaniu życia ludności wiejskiej. Poza twórczością stricte artystyczną zajmował się także grafiką użytkową.

Współpracował z wydawnictwem „Salon Malarzy Polskich”, dla którego tworzył karty pocztowe: świąteczne oraz patriotyczne, z wizerunkami Józefa Piłsudskiego i Tadeusza Kościuszki. Niewiele wiadomo o jego życiu kulturalnym czy karierze, jednak na pewno w 1933 roku uczestniczył w wystawie w Piotrkowie Trybunalskim.

 

Poszukujemy prac artysty

 

NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY

 

niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne


Jeżeli chcą Państwo sprzedać prace tego artysty prosimy o kontakt

x
«
»