PICASSO Pablo

PICASSO Pablo
PICASSO PabloPICASSO PabloPICASSO Pablo
Tytuł:

Portrait de femme

Technika:litografia, papier, ed. 39/500
Wymiary:54,2 x 41,3 cm (wymiary grafiki)
75,2 x 55,5 cm (wymiary arkusza)
89 x 75 cm (z oprawą)
Uwagi:Opisany ołówkiem p.d. przez wnuczkę artysty, Marinę Picasso: "collection homme Picasso"
Opisany ołówkiem l.d.: "39/500"
Sucha pieczęć "A limited edition after a work by Pablo Picasso" (p.d.).
Sucha pieczęć "l.m.s" (Laurent Marcel Salinas) (l.d.).
Na odwrocie drukowany dwujęzyczny zapis o historii powstania grafiki i zatwierdzeniu edycji przez spadkobierców Pabla Picassa ("Approved by the Heirs of Pablo Picasso/Approuvé par les descendants de Pablo Picasso"). Na odwrocie pieczątka "© DR. SAMIR R NEIMAT 1979".

Litografia powstała po śmierci artysty, na podstawie jego olejnego obrazu pt. "Portrait de femme" z kwietnia 1944 roku.
Cena:24000 zł
rezerwuj

Pablo Picasso urodził się w 1881 roku, zmarł w 1973 r. Od 1893 roku uczęszczał na lekcje rysunku prowadzone przez jego ojca, Jose Ruiz Blasco. Dwa lata później rozpoczął naukę w Escuela de Bellas Artes w Barcelonie, następnie, w okresie 1897- 1898 kontynuował edukację w Academia Real de San Fernando. W kolejnym roku powrócił do Barcelony i związał się z tamtejszą awangardą artystyczną i intelektualną. W 1904 roku zamieszkał w paryskiej dzielnicy Montmartre. W tym okresie poznał Maurice’a Vlamincka, George’a Braque’a, Gertrude Stein i wiele innych osobistości z tamtejszej elity kulturalnej. Był członkiem FPK i czynnie angażował się w działania na rzecz propagowania pokoju, co odbiło się szerokim echem w jego twórczości („Guernica”, „Gołąbek pokoju”).

Pierwsze dwa etapy twórczości tego artysty noszą miano okresu błękitnego i okresu różowego. Łączy je podobny sposób konstruowania kompozycji: minimalistyczny drugi plan i koncentracja na głównych elementach obrazu, nieco sztywne, oszczędne gesty i mimika. W tych etapach paleta barw artysty była monochromatyczna, początkowo utrzymana w tonach błękitnych z czasem została zmieniona na cieplejszą, różowo-beżową (czemu poszczególne okresy zawdzięczają swe nazwy). W obydwu z prezentowanych okresów artysta poruszał też odmienne tematy: w pierwszym z nich obecna był refleksja nad trudem ludzkiej egzystencji („Stary Gitarzysta”), drugi natomiast ukazywał ludzkie życie z większa dozą optymizmu.

Picasso jest jednak utożsamiany najmocniej z kubistycznym okresem swojej twórczości, na który wpływ miało zetknięcie się ze sztuką afrykańską i malarstwem Paula Cezanne’a oraz współpraca z George’em Braque’m. Artysta dążył wtedy do ukazania na płaskiej powierzchni obrazu „reprezentacji” malowanego obiektu przez dokładną analizę i rozbicie jego struktury. Początkowo przejawiało się to w mocnym zwarciu i zgeometryzowaniu obiektu w okresie nazywanym prekubizmem („Panny z Awinionu”, „Portret Gertrudy Stein”). W ciągu kolejnych lat poszukiwania artysty sprowadziły się do prób ukazania obiektu z każdej możliwej perspektywy oraz zwrotu w stronę nasyconej, jaskrawej gamy barw („Martwa natura z gazetą”, „Trzej muzykanci”).

 

poszukujemy prac artysty

 

x
«
»