Aktualności

Data dodania: 2014-05-15

Jan Szczepkowski - nowy artysta w ofercie naszej Galerii

obrazy Jana Szczepkowskiego

 

 

 

 

 

 

 



Zachęcamy do zapoznania się z twórczością Jana Szczepkowskiego.

Jan Szczepkowski urodził się w 1975 roku w Sanoku. W 1998 roku ukończył studia na Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie na kierunku: Wychowanie Plastyczne. W latach 1998-2003 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach: prof. Jacka Waltosia (dyplom), prof. Grzegorza Bednarskiego, prof. Janusza Orbitowskiego, drzeworytu prof. Zbigniewa Lutomskiego.


Nagrody:

2013 „Jesienne Konfrontacje”, Nagroda Dyrektora BWA Rzeszów;
2011 11 Biennale Plastyki Krośnieńskiej, BWA Krosno, Drugie miejsce;
2009 "Obraz, Grafika, Rysunek, Rzeźba Roku 2009", Pierwsze miejsce, nagroda Marszałka Województwa Podkarpackiego, Rzeszów 2009;
  Triennale Malarstwa Srebrny Czworokąt, Nagroda Prezydenta Przemyśla, Przemyśl 2000.


Wystawy indywidualne:

2014 Malarstwo, „Muzeum znaczeń”, CSW Solvay, Kraków;
  Malarstwo. „Powracający cień”, BWA, Krosno;
2013 Malarstwo, „Obszar cienia”, Galeria Pod Czarnym Kotem, Kraków;
  Malarstwo. „Powracający cień”, BWA, Sanok
2007 Malarstwo, "Obrazy do ciemnych pokoi" BWA, Sanok.


Wystawy zbiorowe:

2013 „3 Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego”, Rzeszów;
  „Szczepkowski-Stabryła-Szczur”, Desa Unicum, Warszawa;
  3+2x3=1, WSIZ, Rzeszów;
  „Cień Czarnobyla”, BWA Galeria Sanocka, Sanok;
2012 Wystawa konkursowa Triennale Malarstwa Srebrny Czworokąt, Przemyśl;
2011 „Ukryte Przejawy Niecodzienności”, Sanok;
  „Made In Poland”, Berlin;
2010-2011 „Kolory Podkarpacia” Berlin, Nürnberg, Saarbrücken, Łańcut;
  11 Biennale Plastyki Krośnieńskiej, BWA Krosno;
2010 „Photocopypainting”, BWA Sanok;
2009 Wystawa konkursowa "Obraz, Grafika, Rysunek, Rzeźba Roku 2009", Rzeszów;
  Wystawa konkursowa Triennale Malarstwa Srebrny Czworokąt, Przemyśl;
2008 Wystawa „Obraz, Grafika, Rysunek, Rzeźba Roku”, BWA Rzeszów;
2007 II Letnie Konfrontacje Artystów Sanockich, BWA, Sanok;
2006 Wystawa pokonkursowa VI Triennale Sztuki Sacrum, Częstochowa
  I Letnie Konfrontacje Artystów Sanockich, BWA, Sanok;
2005 Grafika, Galeria Zajazd, Muzeum Historyczne, Sanok;
2004 Wystawa pokonkursowa Triennale Malarstwa, Częstochowa;
2001 Malarstwo, "Sześć Ciał", Pałac Sztuki, Kraków;
  Malarstwo, Galeria Młodych Gazety Antykwarycznej, Kraków


Obrazy artysty w Galerii:

obrazy Jana SzczepkowskiegoJan Szczepkowski, Wytarte XI (2013)



obrazy Jana SzczepkowskiegoJan Szczepkowski, Wytarte XV (2013)

 

 

Artykuły o artyście:


Łukasz Huculak

"Miasto pod kloszem, odizolowane od reszty świata – tą metaforą, wtedy nie całkiem dla mnie zrozumiałą, wyjaśniał mi kiedyś specyficzną atmosferę Sanoka znajomy historyk sztuki.

Izolacja i brak kontaktu. Świat na obrazach Szczepkowskiego to inny świat, coś nas od niego odgradza. Zaludniają go osoby, które, choć realistycznie ukazane i nie całkiem zmyślone, wydają się obce. Są wiarygodne, i jednocześnie nieprawdziwe, znajome, mimo że odległe – „nie stąd”. Dlaczego wyglądają jak zjawy i sąsiedzi zarazem? Dlatego że są na granicy, jedną nogą po tamtej stronie: starsi nie o jedno, lecz o dwa pokolenia. Ta ich garderoba, jednoczęściowa bielizna, skromne fryzury, pozy niczym z elementarza lub tablicy z instrukcją postępowania, wreszcie –pożółkłe grunty i spłowiałe gamy obrazów. Przychodzą z ciemnych czasów brunatnych mundurów, błyszczących halek, stalowych karabinów i bakelitowych odbiorników radiowych. Czasów nie tak jeszcze odległych, choć już nierealnych, strasznych za sprawą opowieści dziadków, a pociągających dzięki zawartości strychów i schowków. Bezpiecznie ukryci w cieniu przyglądamy się skomplikowanym rytuałom zjaw, które autor wywołuje z ciemnego tła. Często jesteśmy świadkami opresji, czy wręcz przemocy, której, formalnie w niej nie uczestnicząc, jesteśmy jakoś współwinni. Patrząc na wyłaniające się z ciemnego tła „Niewypowiadalne”, stajemy w roli reżysera, który światłem więcej skrywa i nie dopowiada, niż ujawnia... Dusi? Może ratuje? Ciemne i duszne obrazy Szczepkowskiego przychodzą z tego pogranicza istnienia i nieistnienia: dowodu – materialnego rekwizytu – i wspomnienia – zawodnej kontaminacji. Mogą być zarazem nie całkiem przebrzmiałą teraźniejszością i echem dnia wczorajszego. Żywym cieniem i żywym trupem.

Jedno z pierwszych skojarzeń malarskich, jakie się nasuwają przy kontakcie z tą twórczością, to nokturny Josepha Wrighta, np. „Eksperyment z pompą próżniową”, na którym grupa obserwatorów pochyla się nad kloszem okrywającym omdlałego ptaka. Choć oczywiste skojarzenia wiodą ku Nowej Rzeczowości i „szkole lipskiej”, wydaje się jednak, że obrazy Szczepkowskiego to malarstwo bardziej austriackie, z Xavierem Winterhalterem, Markusem Schinwaldem, Freudem i mocarstwową przeszłością w tle. Nie tyle czuć w nim zachwyt przeszłością, co lęk przed przyszłością: lepiej już było."


Łukasz Huculak, tekst towarzyszący wystawie „Powracający cień”(9.09-11.10.2013 r.), BWA Galeria Sanocka

powrót do listy aktualności