STRYJEŃSKA Zofia

STRYJEŃSKA Zofia BIO

Tytuł:

Prządka (Rodzinna sielanka) (lata 50.)

Technika:gwasz, olej, płótno (przymocowane na płycie drewnianej)
Wymiary:68,5 x 96,5 cm
77 cm x 105,5 cm (z oprawą)
Uwagi:Sygnowany p.d.: "Z. STRYJENSKA"
Widoczne spękania i ubytki malatury (lokalnie wzdłuż prawej krawędzi obrazu, w partii gorsetu i spódnicy prządki).

PROWENIENCJA:
- kolekcja prywatna, Polska;
- kolekcja prywatna, Pensylwania;
- kolekcja prywatna (nabyty w prezencie ok. 1960).

Obraz posiada opinię eksperta w dziedzinie twórczości Zofii Stryjeńskiej.

FRAGMENTY OPINII:
"W 1947 r. artystka opuściła Polskę na zawsze. Odcięcie się od przedwojennego środowiska artystycznego i co ważniejsze od krajowej publiczności, postawiło ją przed koniecznością poszukiwania nowych odbiorców twórczości. Tworząc w trudnych warunkach lokalowych w Paryżu, Stryjeńska porzuciła prawie całkowicie swoją technikę malarską - gwasz na papierze - zaczęła stosować podłoże płócienne. (...)
Opiniowany obraz w ogólnym zarysie powtarza kompozycję "Prządki" przy jednoczesnych zmianach dotyczących szczegółów w ubiorze, akcesoriach i ruchu postaci. Być może na kształt kompozycji miała wpływ osoba zamawiająca obraz, stąd dodano w tle, znany z licznych obrazów przedwojennych, motyw strumienia. (...)
Kolorystyka obrazu jest charakterystyczna dla obrazów Stryjeńskiej z lat 50. Charakterystyczne są przygaszone zielenie i rdzawy brąz, przechodzący w czerwień (brzeg spódnicy)."
niedostepny

ZOFIA STRYJEŃSKA

Zofia Stryjeńska

 

Zofia Stryjeńska
[Źródło: NAC]

 

Zofia Stryjeńska z d. Lubańska urodziła się w 1891 roku w Krakowie, zmarła w 1976 roku w Genewie. Pierwsze lekcje malarstwa pobierała u Leonarda Stroynowskiego, z kolei w 1909 roku uczęszczała do prywatnej Szkoły Sztuk Pięknych dla Kobiet Marii Niedzielskiej w Krakowie, tamże kształciła się pod kierunkiem Jana Bukowskiego. W 1910 roku razem z ojcem odbyła podróż po europejskich galeriach sztuki. W 1911 roku w przebraniu mężczyzny i pod przybraną tożsamością o imieniu i nazwisku Tadeusz Grzymała wyjechała do Monachium, aby studiował na tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Po roku została zdemaskowana i została zmuszona do opuszczenia uczelni.

W 1916 roku artystka poślubiła architekta Karola Stryjeńskiego, późniejszego dyrektora Szkoły Przemysłu Drzewnego w Zakopanem. Dzięki mężowi znalazła się w centrum ówczesnego środowiska artystycznego. W 1918 roku artystka przystąpiła do Warsztatów Krakowskich, gdzie zajmowała się projektowaniem zabawek oraz tek graficznych. W tym samym roku z dużym uznaniem spotkała się jej teka barwnych litografii "Bóstwa słowiańskie".  W 1921 roku przeprowadziła się do Zakopanego, gdzie mieszkała przez następne sześć lat. Od 1922 roku Zofia Stryjeńska była członkiem Stowarzyszenia Artystów Polskich "Rytm".

W 1928 roku rozwiodła się z mężem i wraz z trójką dzieci przeprowadziła się do Warszawy. Ważnym wydarzeniem z tego czasu było otrzymanie w 1938 roku zlecenia Ministerstwa Spraw Zagranicznych na kilim dla cesarza Japonii Hirohito. W tym okresie Zofia Stryjeńska poślubiła aktora Artura Sochę, z którym rozwiodła się po kilku latach.

Zofia Stryjeńska już w okresie dwudziestolecia międzywojennego cieszyła się popularnością i uznaniem. Była wówczas niekiedy określana jako "księżniczka malarstwa polskiego". Po II wojnie światowej artystka wyjechała do Francji, skąd następnie przeniosła się do Szwajcarii.

Zofia Stryjeńska

 

[Źródło: POLONA]

Twórczość Zofii Stryjeńskiej

Artystka tworzyła malarstwo, grafikę, oraz sztuką użytkową, ponadto zajmowała się ilustratorstwem oraz projektowaniem plakatów, scenografii i kostiumów teatralnych. Zofia Stryjeńska najczęściej malowała za pomocą gwaszu, akwareli oraz tempery. Prace graficzne artystka zazwyczaj tworzyła w technice litografii. Prace wykonane przy użyciu farb olejnych lub tempery na płótnie, mają niepowtarzalny charakter związany z bardziej intensywną gamą barwną oraz wyraźnym ostrym konturem. Ten rodzaj prac z wykorzystaniem płótna jako podłoża jest częściej spotykany w późnym okresie twórczości artystki.

Zofia Stryjeńska w swoich pracach ukazywała tematykę rodzajową związaną z ludowością, mitologią i baśniami. Niekiedy artystka przedstawiała sceny religijne, akty oraz portrety. Artystka chętnie przedstawiała motyw tańca.

Zofia Stryjeńska tworzyła także malarstwo monumentalne. Do takich realizacji należą freski w Muzeum Techniczno-Przemysłowym w Krakowie (1917), polichromie sal w baszcie Senatorskiej na Wawelu (1917), polichromie kamienicy Pod Lwem na Rynku Starego Miasta w Warszawie oraz dekoracje wnętrza winiarni Fukiera w Warszawie. Zofia Stryjeńska stworzyła również dekoracje do wnętrz statków pasażerskich "Batory" i "Piłsudski".

Artystka projektowała oprawy graficzne wydań utworów poetów i pisarzy zarówno polskich, jak i zagranicznych, m.in. Jana Kochanowskiego, Ignacego Krasickiego, Kazimierza Przerwy-Tetmajera czy Anatole’a France’a.

W twórczość Zofii Stryjeńskiej dominuje geometryzacja form, połączona z linearyzmem rysunku. Prace artystki cechuje intensywna kolorystyka, dekoracyjność i niepowtarzalna stylistyka. Malarka sprawnie łączyła własną fantazję z nurtem art déco i polskim folklorem. W twórczości Zofii Stryjeńskiej można zauważyć inspiracje płynące ze sztuki gotyku, secesji oraz kubizmu.

Zofia Stryjeńska zajmowała się także literaturą.

Zofia Stryjeńska - wystawy, wyróżnienia i kolekcje

Malarka tworzyła niezwykle dużo prac, które chętnie pokazywała na wystawach. Debiut wystawienniczy artystki miał miejsce w 1912 roku, wówczas zaprezentowała 18 kartonów "Polskich bajd" na ekspozycji w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. W następnych latach prace jej autorstwa cieszyły się dużą popularnością i były eksponowane na wielu wystawach krajowych (m.in. w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, we Lwowie) oraz zagranicznych (np. w Galerie Crillon w Paryżu, New Art Salon w Londynie, w Padwie czy na Biennale Wenecji).

Zofia Stryjeńska została wyróżniona m.in. Grand Prix na Międzynarodowej Wystawie Przemysłu Artystycznego w Paryżu (1925), na której zaprezentowała w pawilonie polskim sześć dekoracyjnych panneaux przedstawiających cykl prac wiejskich. Ponadto została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Legii Honorowej (1925), Krzyżem Orderu Odrodzenia Polski (1930) i Złotym Wawrzynem (1936).

Obecnie prace autorstwa Zofii Stryjeńskiej można znaleźć w wielu kolekcjach prywatnych i muzealnych w Polsce i za granicą. Prace artystki znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Okręgowego w Toruniu.

 

Poszukujemy prac artystki

NIEDOSTĘPNE OBRAZY ZOFII STRYJEŃSKIEJ

niedostępne
niedostępne


Jeżeli chcą Państwo sprzedać prace tego artysty prosimy o kontakt

x
«
»