JENTA-DMITRUK Małgorzata

JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO

Tytuł:

Zamek nad brzegiem rzeki (2021)

Technika:olej, płótno
Wymiary:20 x 20 cm
31 x 31 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:Na odwrocie opis autorski.
niedostepny

MAŁGORZATA JENTA-DMITRUK

 Małgorzata Jenta-Dmitruk

Małgorzata Jenta-Dmitruk urodziła się w 1959 roku. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki. W 1986 roku otrzymała dyplom w pracowni wklęsłodruku prof. Andrzeja Pietscha. Została Stypendystką Ministra Kultury i Sztuki. Artystka wypracowała charakterystyczny dla swojej twórczości styl. Grubo malowane płótna skrywają zmultiplikowane motywy, które tworzą pewnego rodzaju mozaikę. Cechą stałą w tych płótnach jest przebiegająca wokół krawędzi obrazu bordiura.

Rzędy symboli-znaków nawiązują do pewnego rodzaju pisma obrazkowego, na co kierują widza alegoryczne tytuły obrazów np. Białe noce, Totemy z mojego świata. Charakterystyczna dla artystki jest użyta intensywna kolorystyka. Jasne tło niemal zawsze kontrastuje ciemniejszymi oraz kolorami elementów kompozycji. W 2010 roku w naszej Galerii miała miejsce wystawa prac artystki pt.: "Siódma rzeka - malarstwo ideogramu"

Małgorzata Jenta-Dmitruk brała udział w wystawach małych form graficznych i ekslibrisu: - Małe Formy Graficzne, - Łódź, Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego, -Malbork, Międzynarodowe Biennale Małych Form Graficznych ,-Ostrów Wielkopolski. Artystka została nagrodzona w konkursie "Mały Format'' w Krakowie.

 

=Wystawa Małgorzaty Jenty-Dmitruk

Pejzaże nie całkiem niemożliwe

Na pierwszy rzut oka dekoracyjne i abstrakcyjne, ale gdy podejdziemy bliżej odkrywają przed nami swoje narracyjne sekrety - takie właśnie są obrazy Małgorzaty Jenty-Dmitruk.

Artystka urodziła się w 1959 roku. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1986 roku otrzymała dyplom na Wydziale Grafiki w pracowni wklęsłodruku prof. Andrzeja Pietscha. Początkowo wyrażała swoje emocje poprzez grafikę, do której później dołączyła technika pasteli, a finalnie również malarstwo. Analizując te drogi twórczości, nie sposób nie dostrzec ich wzajemnego przenikania się. Na płótnach artystki dominują niewielkie graficzne ideogramy. Zmultiplikowane i ściśle ułożone znaki, tworzą pewnego rodzaju mozaikę, w której mieszają się w motywy abstrakcyjne i symbole, tworząc ukryte narracje, które artystka często łączy w cykle. Ten tytułowy - "Pejzaże nie całkiem niemożliwe" - jest realizowany od kilku lat.

(cały tekst kuratorski-link)

 

WYBRANE WYSTAWY

wystawa jenta

 

2020 - Pejzaże nie całkiem niemożliwe, Galeria Sztuki ATTIS, Kraków
2010 - "Siódma rzeka - malarstwo ideogramu" Galeria Sztuki ATTIS, Kraków;
2010 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2009 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2008 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2007 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2006 - Wystawa malarstwa w Galerii Raven, Kraków;
2004 - Wystawa malarstwa w Galerii Zofii Weiss, Kraków;
2002 - Pastele i Malarstwo, Galeria Rękawka, Kraków;
2001 - Wystawa Pasteli, Galeria Labirynt, Kraków;
1993 - Wystawa Pasteli, Kraków;
1992 - Wystawa Malarstwa i Pasteli, Nowy Targ; Wystawa Pasteli , Tokio, Japonia; Wystawa Pasteli, Kraków;
1991 - Wystawa Pasteli, Kraków; Wystawa Pasteli, Toruń;
1990 - Wystawa Grafiki - Sofia, Bułgaria;

 

 

ARTYKUŁY NA TEMAT Małgorzaty Jenty-Dmitruk

Stanisław Tabisz Zapis upływające czasu Malarstwo Małgorzaty Jenty-Dmitruk

"Rozdrobnione ideogramy, znaki symbole na obrazach Małgorzaty Jenty-Dmitruk nie wywołują wrażenia niepokoju, puentylistycznej ruchliwości czy obsesyjnej mechaniki zabijania pustki. Przeciwnie, są one malowane na płótnach w jakimś zdecydowanym porządku, z zastosowaniem niekiedy regularnych podziałów kasetonowych lub jak kto woli podziałów w kratkę. Skojarzyć je można najprościej z kobiercami wschodnimi, zwłaszcza te z bordiurą (czyli obramowaniem wzdłuż krawędzi obrazu) lub, również wschodnimi, mandalami o wyraźnie centrycznym porządku. Zasada komponowania całości płócien Małgorzaty Jenty-Dmitruk sprowadza się często do tzw. "kompozycji rzędowej", którą charakteryzuje poziomy podział na kilka wąskich płaszczyzn (pasów), gdzie w malowane są w kolejności poszczególne elementy, często piramidalne kształty, niczym znaki pisma obrazkowego, kumulujące w sobie ukryte treści i znaczenia. W innych przypadkach mamy do czynienia z regularnym rozrysowaniem płaszczyzny na małe prostokąty, które niczym kafelki w łazience tworzą urozmaiconą mozaikę wzorów o zindywidualizowanym charakterze. Każdy z prostokątów (również kwadratów) jest w swoim obrębie niepowtarzalnym zapisem kodu, którego walory dekoracyjne i magiczne prowadzą w stronę duchowych obszarów skupienia i medytacji. Malując swoje obrazy Małgorzata Jenta-Dmitruk posługuje się pewnym systemem. Od samego początku jest on wynikiem racjonalnego postępowania ku zaskakującej zagadce, jaką finalizuje się akt porządkowania i kreacji. Odkrywam ze zdumieniem, że rozumne i metodyczne działanie na gruncie sztuki wcale nie musi prowadzić do konkretu i oschłej rzeczowości. Efektem końcowym jest magia, być może również metafizyczna sublimacja, ale one, zanim zaistnieją w zjawisku wizualnym, muszą najpierw skondensować się w myślach i wyobraźni artystki. Skupienie twórcze bowiem to pewien stan egzystencjalny, pełen wizjonerskich skojarzeń i przeczuć, ale i niedookreślenia. To energia, której strumień ożywiony uaktywnianiem obszaru podświadomości wpływa na to, co można nazwać zobiektywizowaną realnością. Trzeba podkreślić, wpływa na tę realność w sposób podmiotowy, a więc nadaje jej mentalny sens i wywołuje osobliwą atmosferę. Zapisane kodami znaków i symboli płótna Małgorzaty Jenty-Dmitruk przypominają poniekąd uszeregowane obrazki pisma egipskiego. Oczywiście nie w sposób dosłowny, ale w zakresie metody konstruowania komunikatów. Te małe ideogramy, wpisywane w kolejne pola kompozycji malarskich, są rezultatem przyjęcia i użycia jakiegoś tajemniczego pisma, które umożliwia artystce konsekwentne poruszanie się w czasie. Można więc je uznać za rodzaj zapisu upływającego czasu, spełniającego warunki w trakcie procesu twórczego do zaistnienia i osiągnięcia stanu medytacji."


Stanisław Tabisz, Zapis upływającego czasu Malarstwo Małgorzaty Jenty-Dmitruk, Kraków maj 2004, Katalog "Małgorzata Jenta-Dmitruk Daleko stąd, Zapis upływającego czasu."



Jolanta Antecka
, Znaki i faktury Małgorzaty Jenty-Dmitruk

 

W galerii Attis, przy Starowiślnej 14, trwa wystawa malarstwa Małgorzaty Jenty-Dmitruk. Małgorzata Jenta-Dmitruk należy do niemałej grupy absolwentów Wydziału Grafiki krakowskiej ASP uprawiających malarstwo jako główny kierunek twórczości. To zdarzyło się sporej grupie wychowanków Zbysława Maciejewskiego i – z lat późniejszych – Stanisława Batrucha. Debiutowała wystawą grafiki, ale tę uwidocznioną na dyplomie dyscyplinę sztuki wkrótce zaczęła zdradzać z malarstwem; na początku pastelowym, później olejnym. Płaszczyznę obrazu pokrywa znakami skłaniającymi widza do uruchomienia systemu skojarzeń. Znaki można "czytać" każdy z osobna; każdy jest małą opowieścią, albo kolejno – i wtedy odnajdziemy niemal epicką narrację. Na obecnej wystawie mamy tryptyk, którego każda część jest samodzielnie istniejącym obrazem, ale dopowiadają się i są niezobowiązująco połączone znakiem graficznym. Nowością w malarstwie Małgorzaty Jenty-Dmitruk są mocne, zdecydowane faktury sprawiające, że obraz unosi się ponad płaszczyznę, wprowadzając się inne niż dotąd światło, dopełniając to, jakie artystka wyprowadza z czarnego podobrazia. To kolejna wystawa w galerii prowadzonej przez Ryszarda Lachmana – przedstawiciela nowej generacji w rodzinie od paru pokoleń zajmującej się oprawą obrazów.


Jolanta Antecka, Dziennik Polski, nr 275, 25.11.2010 r. "Znaki i faktury Małgorzaty Jenty-Dmitruk"

 

NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTKI

niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne

 

 

niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne


Jeżeli chcą Państwo sprzedać prace tego artysty prosimy o kontakt

x
«
»