SERAFIN Władysław

SERAFIN Władysław
SERAFIN WładysławSERAFIN WładysławSERAFIN Władysław

SERAFIN Władysław BIO

Tytuł:Rynek w Krakowie (widok na Kościół Mariacki)
Technika:olej, płótno
Wymiary:70 x 50 cm
84 x 63 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Cena:3700,00 zł rezerwuj

WŁADYSŁAW SERAFIN - NOTA BIOGRAFICZNA

Władysław Serafin urodził się w 1905 roku, zmarł w roku 1988. W latach 1932-1938 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach Fryderyka Pautscha i Władysława Jarockiego. Artysta brał udział w Ogólnopolskiej Wystawie Plastyki. Jego prace były też prezentowane na wystawie Piętnastolecia Muzeum Narodowego w Warszawie.

Głównymi tematami podejmowanymi przez artystę były widoki Krakowa, tatrzańskie i nadmorskie pejzaże oraz martwe natury. W swoich kompozycjach malarz kładł szczególny nacisk na warstwę kolorystyczną, interesował się też problemem światła i jego oddziaływaniem na relacje barwne. Serafin był spadkobiercą krakowskiej szkoły pejzażu i to właśnie krajobraz oraz weduta stanowią główny trzon jego sztuki. Duży wpływ na rozwój twórczości artysty odegrały wyjazdy plenerowe prowadzone przez jego nauczycieli na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Pejzaże malowane przez Serafina są niezwykle malarskie, zawierają w sobie poetykę i nastrój przedstawianego miejsca, a także korespondują z emocjami i przeżyciami wewnętrznymi malarza.
Znaczną rolę w twórczości Serafina odegrały martwe natury, a w szczególności często podejmowane przez artystę studia bukietów kwiatów, sytuowanych w przeróżnym otoczeniu, m.in. na tle draperii lub okna. Serafin podejmował również tematykę portretu, malarstwa religijnego i scen ujmowanych we wnętrzach.

Artysta interesował się sztuką przełomu XIX i XX wieku, o czym świadczyć może wykonana przez niego kopia obrazu Franciszka Żmurki „Widzenie Fausta”.

Serafin był niezwykle biegły warsztatowo, doskonale dobierał technikę i sposób malowania do ukazywanego przedstawienia. Ulubionymi technikami malarskimi artysty był olej, akwarela oraz pastel. Olejne obrazy Serafina malowane są szkicowo, krótkimi, dynamicznymi pociągnięciami pędzla, których ślad wyraźnie widoczny jest na powierzchni dzieła. Dalsze plany malowane są bardziej płasko, z pozostawieniem prześwitującej miejscami warstwy podmalówki. Pierwszy plan artysta podkreślał impastem, co widoczne jest np. w obrazie „Rynek w Krakowie (widok na Kościół Mariacki)”. Akwarele artysty są natomiast niezwykle płynne i delikatne. Została w nich ograniczona rola linii, co można zaobserwować na przykładzie „Pejzażu podgórskiego IV”. Pastele tworzone przez Serafina, np. „Krokusy na hali”, są twarde w wyrazie, linearne i ekspresyjne, utrzymane najczęściej w zimnej kolorystyce.


BIBLIOGRAFIA
1. Krzysztofowicz-Kozakowska S., Artysta w plenerze, [w:] Władysław Serafin /1905-1988/. „Artysta przy sztalugach w plenerze”, red. K. Mrowiec, 2016, s. 6-7.

 

Poszukujemy prac artysty

 

NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY

niedostępne