OBRZYDOWSKI Wiesław

OBRZYDOWSKI Wiesław
OBRZYDOWSKI WiesławOBRZYDOWSKI Wiesław

OBRZYDOWSKI Wiesław BIO

Tytuł:Bez tytułu II (1992)
Technika:akryl, papier
Wymiary:68 x 96 cm
70,5 x 100,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Cena:2900,00 zł rezerwuj
OBRZYDOWSKI Wiesław
OBRZYDOWSKI WiesławOBRZYDOWSKI Wiesław

OBRZYDOWSKI Wiesław BIO

Tytuł:Bez tytułu I (1990)
Technika:akryl, papier
Wymiary:67,5 x 96 cm
70,5 x 100,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Cena:2900,00 zł rezerwuj

WIESŁAW OBRZYDOWSKI - NOTA BIOGRAFICZNA

Wiesław Obrzydowski urodził się w 1938 roku. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w pracowni: Wacława Taranczewskiego, Czesława Rzepińskiego. Dyplom otrzymał w 1966 roku, otrzymał pracowni H. Rudzkiej-Cybisowej. W latach 60. i 70. jego poszukiwania artystyczne nie wpisywały się w awangardowe nurty tego czasu. Przełomem był rok 1987 w którym prace artysty były wystawiane w ramach ekspozycji "Realizm radykalny, abstrakcja konkretna" w Muzeum Narodowym w Warszawie. W latach 80. artysta był określany jako prekursor "polskiej ekspresji" i "kontynuatorem figuracji lat 50." Warto wspomnieć, że malarz w ramach sprzeciwu koloryzmowi spalił wszystkie dzieła, które powstały w drugiej połowie lat 60. Cechą charakterystyczną malarstwa Wiesława Obrzydowskiego to surowość oraz ekspresja.

TEKSTY NA TEMAT TWÓRCZOŚCI ARTYSTY

„Apropos nie tłamszenia – rzucę nazwisko: Wiesław Obrzydowski. Jest to niewątpliwie malarz malujący bardzo ekspresyjnie, jeżeli nie wręcz ekspresjonista. […] Otóż w tej samej pracowni na Akademii maluje Roman Nyga i Wiesław Obrzydowski. Roman Nyga niezwykle zdyscyplinowany, szukający jakichś czystych kontrastów, dźwięków, akordów barwnych, pracujący chłodno. Ojciec [Wacław Taranczewski] go niezwykle cenił.
Obok jest Obrzydowski, którego Ojciec bronił, gdy go chciano wyrzucać.
„Mawiał o nim: „Obrzydowski to absolutne oko” – jak absolutny słuch.”

-Paweł Taranczewski w audycji „Wacława Taranczewskiego Dzieła Sztuki” (Radio Kraków, 6.02.2007), przedrukowana w „Estetyka i Krytyka” 13/14 (2/2007 – 1/2008)

„Ja muszę coś powiedzieć, żeby nie umknęło, to jest cenna uwaga, o Obrzydowskim. Ojciec zachwycał się Obrzydowskim, mówił „absolutne oko”, tak jak mówi się „absolutny słuch”, że Obrzydowski ma absolutne oko w sensie stawiania trafnego koloru. Cenił Ojciec spontaniczność Obrzydowskiego — choć wybrzydzał na ekspresjonizm, przypominam jednak, że był związany z BUNT-em poznańskim. Ekspresjonizmu tam masę! Ojciec cenił u Obrzydowskiego absolutną spontaniczność, plus absolutne oko i absolutną intuicję”

-Paweł Taranczewski, „Rozmowa o dydaktyce artystycznej na Wydziale Malarstwa”, Zeszyty naukowo-artystyczne Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, nr 9/2008, s.25

„[…] przy aksjomatycznych założeniach dotyczących tak zwanych prawd obiektywnych, kiedy się ma do czynienia z indywidualnością — taką jak Wiesław Obrzydowski — to okazuje się, że ta indywidualność spełnia i potwierdza, chociażby w części, prawdopodobieństwo postulatów stawianych aksjomatycznie. Taki student jak Obrzydowski rozwija się i zadziwia Mistrza.”

-Jacek Waltoś, „Rozmowa o dydaktyce artystycznej na Wydziale Malarstwa”, Zeszyty naukowo-artystyczne Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, nr 9/2008, s.27

Szukasz prezentu?

Aukcja dzieł sztuki

Inkografie Edwarda Dwurnika