RODZIŃSKI Stanisław

RODZIŃSKI Stanisław BIO

Tytuł:Pieta III (1977)
Technika:olej, płótno
Wymiary:150 x 69,5 cm
niedostepny

STANISŁAW RODZIŃSKI - NOTA BIOGRAFICZNA

Stanisław Rodziński urodził się w 1940 roku. Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni E. Krchy. Dyplom obronił w 1963 roku. Pracę pedagogiczną rozpoczął w krakowskim Liceum Plastycznym. W latach 1993-96 pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa, a w latach 1996-2002 funkcję rektora. Stanisław Rodziński aktywnie uczestniczył w ruchu kultury niezależnej lat 80. Malarz należał do grona sygnatariuszy deklaracji Towarzystwa Kursów Naukowych (tzw. latający uniwersytet).

Artysta był stypendystą m.in. Polskiego Instytutu Kultury Chrześcijańskiej im. Jana Pawła II w Rzymie (1985) oraz Fundacji Janineum w Wiedniu (1994). Malarz został nagrodzony m.in. Złotym Medalem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (1977), Złotą Odznaką Związku Polskich Artystów Plastyków (1978), Nagrodą Miasta Krakowa (1981), Nagrodą Muzeum Archidiecezji Warszawskiej (1985), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pracę artystyczną i eseistykę. Artysta był stypendystą Polskiego Instytutu Kultury Chrześcijańskiej im. Jana Pawła II w Rzymie (1985), Fundacji Janineum w Wiedniu (1994). Publikuje teksty o sztuce na łamach m.in. "Tygodnika Powszechnego" i "Znaku". Jest członkiem Komisji Architektury i Sztuki Sakralnej przy Archidiecezji Krakowskiej.

Artysta ma w dorobku trzy publikacje zawierające szkice o sztuce: "Sztuka na codzień i od święta" (1999), "Obrazy czasu" (2001), "Mój szkicownik" (2005).

 

WYBRANE WYSTAWY INDYWIDUALNE:


1964 - Galeria Pegaz, Zakopane;
1965 - Galeria ZPAP (obecnie Pryzmat), Kraków;
1966 - BWA, Nowy Sącz;
1967 - TPSP, Warszawa, Galeria Arkady, Kraków;
1990/1991 - BWA w Krakowie/BWA w Olsztynie/BWA w Toruniu;
1992 -Instytut Polski w Paryżu;
1992 - Galeria u Jezuitów w Poznaniu;
1993 - Krakowska Galerii;
1995 - Galeria Kordegarda.

 

WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE

 
1991 - Cóż po artyście w czasie marnym..., Galeria Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa;
1991 - Triennale Stuki Sacrum w Częstochowie,
1994 - 44 polskich malarzy współczesnych wobec Matejki;
1994- 175 lat ASP w Krakowie, Ronneby, Szwecja;
1994 - "Ars pro Natura", Stuttgart;
1996 - 16. Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin;
1996 - Jubileuszowa wystawa ASP, Kraków;
1996 - "Andrzej Wajda. To lubię", Pałac Sztuki, Kraków.
1978 - Kolor w malarstwie polskim XIX i XX w., Poznań;
2002 - Wielki Tydzień, Motyw pasyjny w sztuce polskiej XIX i XX w. Muzeum Literatury, Warszawa;
2003 - Sol Invictus, (Malarstwo a chrześcijaństwo we współczesnej sztuce polskiej), Katowice;
2005 - Pamięć i uczestnictwo, wystawa w XXV rocznice Solidarności, Muzeum Narodowe, Gdańsk;
2006 - Współczesna polska sztuka sakralna, Galeria Polskiej Sztuki Sakralnej, "Dom Praczki", Kielce;
2006 - Sztuka stanu wojennego, Muzeum Narodowe, Wrocław;
2007 - Obrazy w kolekcji Muzeum w Radomiu, Radom - Muzeum.

 

ARTYKUŁY NA TEMAT ARTYSTY

Grzegorz Bednarski: "Malarz Rodziński jest religijnym egzystencjalistą, bliżej mu do Kierkegaarda i Brandstaettera niż do Newmana, Eliota czy nawet Nowosielskiego. Powiązania realistyczno-analityczne w myśli filozoficznej jak i plastycznej są artyście chyba obce. Widzenie wszystkiego poprzez pewien obraz, w którym cierpienie jawi się jako siła wciągająca, będąca przede wszystkim wizją Przemienienia przezwyciężającą tragedię jest osią twórczości Rodzińskiego. Mieści się on zarazem w jednej i drugiej tradycji. To cecha najbardziej charakterystyczna dla mocnych, gwałtownych, emocjonalnych i bardzo indywidualnych obrazów Rodzińskiego. Już od pierwszych Piet, Ukrzyżowań czy innych obrazów z tematami religijnymi, Rodziński wypracował sobie własny styl będący indywidualnym rysem wynikającym z determinacji czasu i otoczenia."

 
Grzegorz Bednarski, Stanisław Rodziński, Malarstwo Nagroda Okręgu Krakowskiego ZPAP im. Witolda Wojtkiewicza, Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Krakowski, Kraków, ul. Łobzowska 3, s. 16.

"W swoim kształtowaniu pejzażu Rodziński wiele zawdzięcza twórczości Nicolas De Staela: w bardzo osobisty sposób potrafił przetransportować pamięć tamtych gwałtownych, syntetyczną plamą barwną budowanych odcisków widzialności, we własną, liryczną, z nutą tragizmu, wizję pejzażu. Ten pejzaż - znak doznania - ma u Rodzińskiego nośność malarskiej metafory: i wówczas, gdy malarz, któremu zawsze bliski był obszar rosyjskiej kultury i rosyjskiego losu, maluje dedykowaną Herlingowi Gruzińskiemu Północ, lodowato-szarą, ze zgrzebno-złowrogą sylwetą largowej "wyszki" i kiedy maluje Miasto z prostym jak ideogram, czarno obwiedzionym kształtem domu na tle nieba o czerni zakłóconej i rozmytej jasnością świateł tężejących w brutalnie różowy gęsty opar (...)

Joanna Pollakówna, O wystawie w Kordegardzie, "Tygodnik Powszechny", Warszawa, grudzień 1994. [za: Stanisław Rodziński, Malarstwo Nagroda Okręgu Krakowskiego ZPAP im. Witolda Wojtkiewicza, Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Krakowski, Kraków, ul. Łobzowska 3, s. 16.]

 

 

NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY

niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne