KOSSAK Juliusz

KOSSAK Juliusz BIO

Tytuł:

Przemarsz husarii

Technika:akwarela na podrysowaniu ołówkiem, papier
Wymiary:42 x 60,5 cm (w świetle passe-partout)
75 x 92 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:W lewym dolnym rogu potwierdzenie autorstwa Juliusza Kossaka podpisane przez syna artysty Wojciecha Kossaka: "Szkic oryginalny ręki ś. p. Ojca mojego Juliusza | Wojciech Kossak".
Tuż obok tekstu znajduje się pieczęć sygnetowa.
Po prawej stronie znajduje się notarialne potwierdzenie podpisu Wojciecha Kossaka: "N. Repertorium 1683/1942 Stwierdzam, że osobiście mi znany P. Wojciech Kossak zamieszkały w Krakowie pl. Kossaka L 4, obok umieszczone uznanie oryginalnej pracy Juliusza Kossaka wobec mnie za własnoręcznie napisane i podpisane uznał. Kraków dnia pierwszego czerwca tysiąc dziewięćset czterdziestego drugiego roku. Kraków 1 VI 1942 r."
Opis: Omawiana praca przedstawia przemarsz wojsk husarskich. Na pierwszym planie zostali przedstawieni dowódcy. Po lewej stronie znajduje się scena objaśniania drogi wojskowym przez okolicznych mieszkańców. Warto wspomnieć, że fragment tej kompozycji został wykorzystany w pracy Juliusza Kossaka "Scena rodzajowa" akwarela, papier, 46 x 30 cm (Aukcja 114 - Malarstwo, grafika, fotografia, rzemiosło artystyczne - Dom Aukcyjny DESA - 24 marzec 2012, poz. 39).
niedostepny

JULIUSZ KOSSAK

Juliusz Kossak urodził się w 1824 roku w Nowym Wiśniczu, zmarł w 1899 r. Już podczas studiów prawniczych na Uniwersytecie Lwowskim pobierał lekcje rysunku u Jana Maszkowskiego i tworzył pierwsze akwarele przedstawiające ziemiańskie życie na Wołyniu i Podolu. W latach 1853-56 artysta przebywał w Warszawie, następnie wyjechał do Paryża gdzie pobierał nauki w H. Verneta, malował także w pracowni zorganizowanej przez Wojciecha Gersona. Nigdy jednak nie ukończył studiów artystycznych co nadaje jego twórczości nieco amatorski rys. W 1861 wrócił do kraju a rok później objął stanowisko kierownika artystycznego "Tygodnika Ilustrowanego".

W latach 1867-68 mieszkał w Monachium, wówczas pracował z Józefem Brandtem w pracowni austriackiego malarza scen batalistycznych Franza Adama. W 1870 osiadł na stałe w Krakowie i kontynuował działalność artystyczną, należał także do Akademii Umiejętności oraz uczestniczył czynnie w życiu kulturalnym miasta. Artysta specjalizował się w technice akwareli. Malował głównie sceny batalistyczne (Odsiecz Smoleńska, 1879) oraz historyczno-rodzajowe ("Wyjazd na polowanie", 1876). W okresie młodzieńczym tworzył wiele akwarel odznaczających się starannym rysunkiem, któremu podporządkowana była kolorystyka, co upodabniało jego prace do sztychów.

Dojrzała twórczość Juliusza Kossaka to przede wszystkim prace powstałe z inspiracji kulturą i literaturą sarmacką oraz historią Polski („Chłopicki pod Grochowem”). Artysta najczęściej osadzał akcję w scenerii XVII- wiecznego Podola, szczegółowo oddawał detale strojów szlachty, chłopów, wojskowych. Były to zarówno sceny batalistyczne z historii Polski, codzienność wsi jak jarmarki i wesela, a także szlachtę. Jego znajomość obyczajów XVII wiecznego ziemiaństwa objawia się także w ilustracjach do poematów Wincentego Pola i "Trylogii" Henryka Sienkiewicza.

Elementem charakterystycznym dla Juliusza Kossaka są konie, zarówno zwykłe, wiejskie zwierzęta gospodarskie jak i rasowe, wojskowe zwierzęta. Artysta najczęściej przedstawiał je w ruchu, z wyraźnie zarysowanymi mięśniami, błyszczącą sierścią i rozwianą grzywą. Pieczołowicie oddawał także szczegóły anatomiczne pozwalające rozróżnić poszczególne rasy. Ze względu na mistrzostwo tych przedstawień jest stawiany w jednym rzędzie z innymi polskimi „malarzami koni”: Piotrem Michałowskim i Aleksandrem Orłowskim.

 

Poszukujemy prac artysty

NIEDOSTĘPNE OBRAZY JULIUSZA KOSSAKA

niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne
niedostępne


Jeżeli chcą Państwo sprzedać prace tego artysty prosimy o kontakt

x
«
»