KOSSAK Juliusz

KOSSAK Juliusz
KOSSAK JuliuszKOSSAK JuliuszKOSSAK Juliusz

KOSSAK Juliusz BIO

Tytuł:Przemarsz husarii
Technika:akwarela na podrysowaniu ołówkiem, papier
Wymiary:42 x 60,5 cm (w świetle passe-partout)
75 x 92 cm (wymiary z oprawą)
zapytaj o cenę Praca oprawiona

 

JULIUSZ KOSSAK - NOTA BIOGRAFICZNA

 
KOSSAK Juliusz urodził się w 1824 roku w Nowym Wiśniczu, zmarł w 1899 r. W latach 1853-56 artysta przebywał w Warszawie, następnie wyjechał do Paryża gdzie pobierał nauki w H. Verneta. W 1861 wrócił do kraju, od 1862 roku objął stanowisko kierownika artystycznego "Tygodnika Ilustrowanego" . W latach 1867-68 mieszkał w Monachium, wówczas pracował z Józefem Brandtem. Malarz należał do Akademii Umiejętności.

Artysta specjalizował się w technice akwareli. Malował głównie sceny batalistyczne (Odsiecz Smoleńska, 1879) oraz historyczno-rodzajowe (Wyjazd na polowanie, 1876). Stworzył również ilustracje do poematów Wincentego Pola i "Trylogii" Henryka Sienkiewicza.

 

 

ARTYKUŁY NA TEMAT ARTYSTY

"Wszyscy trzej Kossakowie koncentrują się na wybranym temacie, nie dążąc do głębszej analizy przedstawionych wydarzeń i zjawisk stawiają sobie za cel przede wszystkim odtworzenie wybranych faktów historycznych o szczególnie intensywnym nacechowaniu emocjonalnym. Sceny batalistyczne, a najłatwiej to zaobserwować na przykładzie malarstwa Juliusza, zbudowane są według pewnego schematu: w środku grupa centralna, w skład której wchodzą najistotniejsze dla obrazu postaci, po obu jej stronach postacie drugorzędne, otaczające ją i zwrócone w jej kierunku, u dołu obrazu, pod grupą centralną, powalone drzewo, ranny człowiek, porzucony karabin lub inna część wyposażenia wojskowego (Bitwa pod Ostrołęką, Potyczka Krakusów, Bitwa pod Parkanami, Pieśń legionów - Kiliński). Groza walki i napięcie bitwy wyrażone jest jedynie układem postaci, bo twarze walczących zasłonięte są najczęściej czakiem czy hełmem lub odwrócone tyłem i stąd niewidoczne dla oczu odbiorcy (Bitwa pod Ostrołęką)."

Małgorzata Hendrykowska, "Kossakowie: legenda wobec wartości", "Sztuka" 3/4/77, s. 29.

 

 

Poszukujemy pracy artysty